Verhoogd risico op burn-outs door corona Voorkom verzuim op de werkvloer

Artikel
14-09-2020
3,5 minuten leestijd

Alsmaar stilzitten, aanhoudende onzekerheid en het omgooien van dagelijkse routines. De coronacrisis brengt veel veranderingen met zich mee. Veel mensen hebben het tijdelijk wat drukker en voelen zich moe. We moeten niet vergeten op te laden, want de corona burn-out ligt op de loer.

man met handen voor gezicht

De vakbond CNV publiceerde eerder dit jaar de volgende cijfers: volgens een derde van de medewerkers ligt de werkdruk hoger dan ooit. Dit maakt dat bij 21 procent het ziekteverzuim op werk is toegenomen. Volgens een recent onderzoek van Het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out (NCPSB) zijn er in Nederland vier miljoen ‘verborgen burn-out’s’. Dit aantal is door de coronacrisis flink gestegen. Wat kunnen bedrijven doen om dit verzuim niet verder te laten oplopen?

Uitgeput stresssysteem

Het coronavirus vraagt veel van ons. Het kost veel inspanning en tijd om de veranderingen die de crisis met zich meebrengt te verwerken en ons aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’.  Hiervoor gebruiken we meer hersengebieden dan we zouden doen zonder de stress die we door het coronavirus ervaren. We staan hierdoor continu ‘aan’. Dit zorgt ervoor dat we meer energie verbruiken en ons vermoeider voelen dan normaal. Eigenlijk hebben we te maken met een uitgeput stresssysteem.

Zo voelt het

Je voelt je moe en lusteloos, bent niet vooruit te branden en eigenlijk kun je een simpele taak als de boodschappen al niet meer uitvoeren. Het kost je teveel energie. En het is al een paar maanden zo. Het kan zijn dat er een medewerker is die zich zo voelt. Als het een burn-out is, kan dit betekenen dat een medewerker een lang proces van re-integratie ingaat. Zo’n re-integratieproces is per persoon verschillend, maar kan volgens cijfers van Arboned gemiddeld wel 8 maanden duren. Daarnaast kost het ook veel geld. Een zieke medewerker kan een bedrijf gemiddeld wel €8.100 per jaar kosten.

Om precies te zijn heeft iemand een burn-out als hij al een half jaar (of langer) last heeft van de volgende drie dingen:

  1. Een medewerker ervaart spanningsklachten zoals onrustig slapen, lichamelijke vermoeidheid en concentratieproblemen.
  2. Iemand denkt zijn problemen in het leven niet meer aan te kunnen, alsof hij de controle over zijn leven verliest.
  3. En hij kan zijn dagelijkse bezigheden niet meer goed blijven doen. Denk aan autorijden, boodschappen doen of een mail sturen op werk.
    Daarnaast kan iemand soms ook nog enkele lichamelijke klachten krijgen zoals hoofdpijn, duizeligheid of hartkloppingen. 

Betrokken collega’s

Als je het idee hebt dat een medewerker zich opeens anders gedraagt dan normaal is het goed om dit te bespreken. Dit is namelijk vaak een teken van stress. Denk aan een rustige collega die opeens gestresst is. Of die collega die altijd z’n deadlines haalt en nu zijn werk niet op tijd afkrijgt. Probeer dan om het kopje koffie - dat je normaal met hem bij het koffiezetapparaat zou drinken - eens via een videocall te doen en vraag rustig hoe het met diegene gaat. 

Het is belangrijk om tijdens het praten veel vragen te stellen, goed te luisteren en samen te vatten wat je hoort en ziet. Dat biedt structuur en kan iemand helpen om prioriteiten te stellen. Probeer daarbij niet te oordelen. Dit maakt het gevoel van falen bij je collega namelijk alleen maar groter. Wil je collega niet direct toegeven dat hij last heeft van stress? Dan kan het best zijn dat diegene nog niet stil heeft gestaan bij zijn stressklachten. 

Zorg dat ze bij jou aan de bel durven te trekken

Ook als HR-professional of leidinggevende kun je iets doen om verzuim te verkorten of voorkomen. Het is in deze tijd moeilijker om te zien hoe het met medewerkers gaat, maar probeer contact met ze te houden door te vragen hoe het met ze gaat. Misschien ervaren ze een te hoge werkdruk. Kijk dan samen naar de mogelijkheden om dit te verlagen. Maar hierbij geldt ook: mocht het echt niet goed gaan is het belangrijk om aan de bel te trekken en diegene bijtijds een coach, huisarts of bedrijfsarts aan te raden. 

Waar kun je terecht met burn-out klachten? 

Ken je een medewerker die last heeft van burn-out klachten? Of ervaar je dit zelf? Dan is het belangrijk om erover te praten. Zo kan je (samen) op zoek gaan naar hulp. Een huis-of bedrijfsarts kan dan vervolgens helpen of doorverwijzen naar de juiste hulp. Deze 3 gezondheidsoplossingen kunnen helpen: Leefstijltraining BoostDuurzame inzetbaarheid en vitaliteit en Preventie van uitval.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Aan het werk met stress

Lees praktische tips over slapen en bewegen en tools om het gesprek over stress aan te gaan.

Ga naar de pagina