Van accountmanager naar expert op gezondheidsbeleid: klaar voor de toekomst

29-10-2019
3 minuten leestijd

Ouder wordende medewerkers, digitalisering, leefstijl en welzijn: veel klanten hebben vragen over hun gezondheidsbeleid. Daarom verandert er iets bij Zilveren Kruis. Accountmanagers beantwoorden vanaf nu óók vragen over gezond ondernemen. En de gezondheidsadviseurs? Die krijgen meer tijd om de diepte in te gaan.

Saskia Nurmohamed en Jerry van Duuren

Gezond ondernemen 2.0

‘Vroeger was dit mijn stukje en dat het stukje van de accountmanager,’ vertelt Saskia Nurmohamed. ‘Maar nu kunnen klanten hun vragen over gezondheidsmanagement ook aan hun accountmanager stellen.’ Voorheen stuurden accountmanagers alle vakinhoudelijke vragen door naar de gezondheidsadviseurs. ‘Dat was soms verwarrend.’ Daarom is er nu Gezond ondernemen 2.0: accountmanagers worden adviseur en gezondheidsadviseurs worden consultant. Waarom? ‘Omdat het welzijn van medewerkers centraal staat,’ legt Saskia uit. ‘Onze klanten willen de beweging maken naar een gezondere en vitalere organisatie. Doen wat je leuk vindt, waar je goed in bent. Purpose dus. Dan krijg je toch te maken met meer én andere vraagstukken.’ Daar heb je een flexibel team voor nodig met parate vakkennis.

Klant in het achterhoofd

De accountmanagers van Zilveren Kruis volgden een opleiding Gezond Ondernemen. Jerry van Duuren is een van hen. Hij rondde het opleidingstraject af en geeft nu ook advies. Hij is blij met zijn uitgebreidere rol: ‘Mijn interesse lag altijd al bij Gezond Ondernemen.’ Zilveren Kruis heeft een leidende positie op Gezond Ondernemen, legt hij uit. Daar draagt de verandering aan bij. ‘Het werk van een accountmanager is de afgelopen jaar veranderd. Als een klant mij om advies vraagt, wil ik dat kunnen geven.’ Jerry heeft een certificaat van de Achmea Academy behaald. Iedere accountmanager heeft van het begin tot het praktijkexamen veertig tot vijftig uur in de opleiding gestopt. Jerry gaat rechtop zitten: ‘Ik wist hiervoor dat er een klok was, maar waar de klepel hing? Nu weet ik ook de klepel te vinden.’ De opleiding bestaat uit vier kennismodules en tien masterclasses, gegeven door gezondheidsadviseurs zoals Saskia. Saskia glundert nog na: ‘Het was zo tof! De thema’s van de masterclasses hebben we op basis van vragen van klanten en behoeften van onze accountmanagers opgezet. En is in 2020 ook extern beschikbaar.’
We doen het met elkaar. Iedereen heeft hier profijt van
29-10-2019
3 minuten leestijd

Het belang van gezond ondernemen

Vitaliteit is een uitdaging, de ouder wordende medewerker, maar ook werkdruk en werkstress, robotisering en digitalisering. ‘Het gaat verder dan gezond eten en voldoende bewegen,’ zegt Saskia. ‘We kijken meer naar wat er gebeurt in de omgeving van de medewerker.’ Wat gaat Saskia doen nu Jerry ook advies kan geven? Heel simpel: ze vult hem aan op complexe vraagstukken en duikt meer de diepte in. Haar actielijst wordt bij klanten misschien minder lang, maar dat betekent dat zij en andere consultants juist meer tijd hebben om te zoeken naar innovaties en nieuwe oplossingen. Saskia: ‘En we zijn meer zichtbaar. We leren de organisatie van de klant nog beter kennen.’ Dat is handig voor de klant én biedt meer inzicht voor Jerry: ‘Vaak vragen de financiële mensen: wat is de terugverdientijd van een project? Ik kan nu cijfers tonen en zeggen: mensen die beter in hun vel zitten zijn een stuk productiever. Dat is toch de investering waard?’

Koppen bij elkaar steken

Wordt dat samen meer koffie en thee drinken? ‘Nou, ik zie hem al genoeg,’ grapt Saskia. Jerry moet ook lachen. Maar al snel keert de accountmanager in hem terug en komt hij ter zake: ‘Waarschijnlijk wel. In de oude situatie kon een afspraak met de klant soms niet doorgaan, omdat Saskia bijvoorbeeld op vakantie was. Voor de klant is dat vervelend. Nu zitten we vooraf samen om te kijken wat er speelt en of zij nog ideeën heeft.’ Saskia knikt geestdriftig mee. ‘Het is ook minder kwetsbaar. Als ik over alle kennis van een klant beschik en ziek word, dan is het fijn dat Jerry het kan overnemen.’

Verandering heeft nu al voordelen

Jerry wil net vertellen over de feestelijke certificaat-uitreiking als hij wordt onderbroken. ‘Saskia,’ roept iemand in het voorbijgaan, ‘en Jerry!’ Het is een klant die toevallig in het gebouw is voor een afspraak met een collega. Hoewel hij haast heeft, geeft hij allebei een hand en vraagt hoe het met hen gaat. Ja, met hem gaat het ook uitstekend. ‘Fijn om jullie even te spreken,’ roept hij, en weg is hij. ‘Zie je wat er gebeurde?’ vraagt Jerry. ‘Hij kent ons allebei. De tussenschotten zijn verdwenen.’ Dat is het voordeel van deze verandering. Het brengt iedereen dichter bij elkaar. Niet alleen consultants en accountmanagers Gezond Ondernemen, maar ook de klant. Saskia: ‘We doen het met elkaar. Iedereen heeft hier profijt van. De klant, medewerkers, Zilveren Kruis, maar ook wij als individuen. Zowel in onze persoonlijke als professionele ontwikkeling. Dit is goed voor het welzijn van iedereen.’

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn