Slaapproblemen bij sector X of Y: het probleem is hetzelfde

20-02-2019
3 minuten leestijd

Jan-Willem Evers, directeur Commercie Zilveren Kruis, kijkt terug op afgelopen jaar en blikt vooruit op dit jaar.

Jan-Willem Evers

'Vaak zie je dat sectoren kennis over vitaliteit niet met elkaar uitwisselen. Precies dát faciliteren wij. Want of je slaapproblemen hebt bij sector X of sector Y, het probleem is hetzelfde. We laten zien hoe klanten het aanpakken en hoe Zilveren Kruis daarbij helpt. Het bewijs dat we waarde toevoegen, is dat klanten zich bij ons verzekeren vanwege Gezond Ondernemen. Werkgevers kiezen voor ons, dit jaar hebben bijvoorbeeld HelloFresh en SAP zich bij ons aangesloten. Ook hebben we klanten gevraagd om mee te denken in de doorontwikkeling van onze producten en diensten, die manier van samenwerken met onze relaties vind ik heel fijn.'

Aan wat voor samenwerkingen denk je dan?

'We hebben veel succesverhalen van onze klanten waar een gezondheidsoplossing een groot positief effect heeft op hun medewerkers en organisatie. Maar ik denk ook aan de unieke samenwerking met Het Rode Kruis en Koninklijke Metaalunie. We ontwikkelden afgelopen jaar op maat gemaakte EHBO-cursussen en EHBO-kits voor de metaalsector. Goede arbeidsomstandigheden verkleinen de kans op bedrijfsongevallen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. We hebben het vaak over grote projecten, maar maatwerk gaat ook om kleine initiatieven zoals deze.'

Die samenwerkingen zijn vaak gebaseerd op een collectiviteitskorting. En die ligt nu onder vuur, hoe sta je daar tegenover?

'Ik ben het eens dat zogeheten gelegenheidscollectiviteiten geen bestaansrecht hebben als het alleen om korting gaat. Vijf jaar geleden zijn wij die ook gaan afbouwen. Wij geloven in echte collectiviteiten waarin je juist specifieke afspraken maakt. Zoals bijvoorbeeld met werkgevers, ouderenbonden en patiëntenverenigingen. Juist met collectiviteiten kun je werken aan vitale en gezonde medewerkers. De meerwaarde van collectiviteiten zien wij in combinatie met het toevoegen van gezondheidswaarde. Ik hoop natuurlijk dat de collectiviteitskorting blijft bestaan, minimaal 5%.'

Spannende tijd, waarin je het heel druk hebt. Hoe ga je als directeur om met het ‘always on’ principe?

'Haha, heb je vooraf met mijn vrouw gesproken? Dat onderwerp houdt me zeker bezig. Ik laat me gauw verleiden door mijn telefoon. Dat is aan de ene kant prettig omdat je snel kunt reageren en ook de keuze kunt maken: dit kan tot maandag wachten. Maar ja, dan ben je wel iedere keer aan het lezen om toch de keuze te maken. En iedere keer als je naar je telefoon gaat en je berichten opent, dan ben je er even niet. Ik heb een redelijk jong gezin en uiteraard vragen mijn kinderen ook aandacht. Dus hoe fair is het dat ik telkens mijn hoofd naar werk toebreng? Daar spreek ik regelmatig over met mijn vrouw. Hoe zorg je dat je in balans blijft? In mijn vakantie check ik zeker mijn mail. Vrij en werk zit bij mij dicht bij elkaar. In de zomervakantie kan ik het wel iets beter loslaten omdat ik dan ook echt weg ben. Maar ik check dan wel een uurtje ‘s ochtends mijn mail. Dan heb ik het uit mijn systeem.

En in het kader van vitaal leiderschap: hoe vaak mail je je collega’s buiten werktijd?

'Ik mail nagenoeg nooit ’s avonds en in het weekend. Dan hebben collega’s vaak het gevoel dat ze moeten reageren. Dan breng ik ze in die modus en dat wil ik niet. Het lukt 90% van de tijd om niet buiten kantoortijden te mailen. Ik spreek mijn mensen er ook op aan: ‘ik zag dat je zondag aan het werk was’. En als dat een paar keer gebeurt, vraag ik of dat echt nodig is en waarom? Dan hebben we daar een gesprek over. Maar ik kan ook niet ontkennen dat ik zelf op zondag achter m’n laptop zit. Het allerbelangrijkste is dat het thuis past. En ik word écht vrolijk van werk. Het is balanceren.'

Waar ben je trots op?

'Op de ontwikkeling van ons Gezond Ondernemen Portaal ben ik trots. Dat is een online omgeving waarin een totaalprogramma wordt aangeboden voor duurzame inzetbaarheid. Denk aan een aanbod van leerprogramma’s, coaching en leefstijladvies op het gebied van vitaliteit en welzijn. Ambitieuze werkgevers bouwen op hun medewerkers, daarom is het belangrijk dat zij gezond zijn, zichzelf ontwikkelen en goed in hun vel zitten. In dit portaal heeft een medewerker een persoonlijk account met een eigen budget en keuzevrijheid. De medewerker kan dus zelf aan de slag met zijn of haar inzetbaarheid. Er loopt nu een pilot binnen Zilveren Kruis. En we zijn in gesprek met een aantal enthousiaste klanten. Ik hoop dat we hier in 2019 een mooie doorontwikkeling op maken. Ik heb er alle vertrouwen in.'

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Lobke Witteman

Lobke Witteman

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn