Mindfulness op Blue Monday

15-01-2018
3 minuten leestijd

De derde maandag van januari, ook wel ‘Blue Monday’, staat bekend als de meeste deprimerende dag van het jaar. De werkstress begint zich weer op te bouwen en de eerste goede voornemens zijn gesneuveld. Somberheid en stress kunnen een burn-out of een depressie in de hand helpen.

Mindfulness op Blue Monday

Frederique Maring en Liesbeth Hooghoudt, adviseurs Gezond Ondernemen Zilveren Kruis, gingen om de tafel met Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging. Moeten we deze blauwe maandag eigenlijk wel zo serieus nemen? En hoe komen we niet alleen vandaag, maar álle dagen van het jaar goed door?

Wetenschap of willekeur

‘Het fenomeen Blue Monday is in 2005 bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall’, begint Nathalie. ‘Zijn formule toont aan op welke dag mensen zich het meest treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. De wetenschappelijke waarde wordt echter door velen betwist.’

Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging

Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging

Frederique: ‘We zien dat ervaren psychosociale arbeidsbelasting (PSA) steeds meer op de agenda van werkgevers komt te staan. PSA uit zich vooral in je leeg voelen, ’s ochtends moe zijn, burn-outklachten, uitgeput door werk en emotioneel uitgeput (NEA 2015).  Maar neem Blue Monday an sich vooral niet te serieus.’ Liesbeth reageert: ‘Deze dag kan beter gezien worden als vliegwiel om mentale klachten bespreekbaar te maken binnen organisaties.’

Weersvoorspelling: neerslachtig

Frederique: ‘Het duidelijk seizoensgebonden patroon van verzuim is natuurlijk opvallend. Met een toename in de herfst en winter. We gaan in het donker naar werk en komen in het donker weer thuis. Dit werkt neerslachtigheid in de hand. Vanuit onze ervaring en resultaten met klanten weten we dat mindfulness hier een goed middel tegen is. Het draagt op de werkvloer zowel bij aan minder stress als meer welbevinden.’ Liesbeth: ‘Mentaal sterke medewerkers zijn bevlogen, hebben energie en verzuimen minder. Verder hebben zij een hogere organisatiebetrokkenheid, een betere arbeidsprestatie en tonen ze meer persoonlijk initiatief.

Frederique MaringLiesbeth Hooghoudt

Frederique Maring en Liesbeth Hooghoudt, adviseurs Gezond Ondernemen Zilveren Kruis

Opklaringen aan de oppervlakte

‘Veel mensen drukken in eerste instantie gevoelens van somberheid weg’, legt Nathalie uit. ‘Maar het is beter om deze gevoelens te accepteren en te omarmen. Je verzetten is net als het onder water proberen te duwen van een bal. Dat lukt niet, sterker nog, de bal komt alleen maar harder terug. Mindfulness helpt je om beter om te gaan met dit spanningsveld. Dat werpt op termijn echt zijn vruchten af in de vorm van een meer ontspannen werk-, en levenshouding. Frederique knikt: ‘Leidinggevenden staan aan de basis van het veilige klimaat waar deze dialoog kan worden gevoerd.

Dialoog tegen depressie

‘Medewerkers moeten zich vrij voelen om hun mentale klachten te uiten. Vervolgens kan dan in samenspraak met de werkgever een passende oplossing bij worden gezocht’, vervolgt Frederique. ‘Soms kunnen laagdrempelige zelfhulp oplossingen al uitkomst bieden, zoals de modules jong en depri en de module depressie. Liesbeth besluit: ‘Naast het werk is het ook minstens even belangrijk om het thuis bespreekbaar te maken. Blijf in actie, ga bewegen. Vind afleiding in de vorm van ontspanning. Ook al is het moeilijk, je moet de eigen regie nemen over jouw situatie.’

De Depressie Vereniging is zorgpartner van Zilveren Kruis. Benieuwd wat dit onderwerp voor uw organisatie kan betekenen? Bekijk dan onze gezondheidsoplossingen Mindfulness en Psycho Sociale arbeidsbelasting.

Wilt u meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Woordvoerder Jeppe Delver

Jeppe Delver

+31 (0) 6 13 33 59 19

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn