Met deze 4 tips ga je het gesprek aan over werkstress

Artikel
08-04-2020
3 minuten leestijd

Naar de baas stappen om te melden dat het psychisch niet helemaal lekker gaat? Dat is voor veel mensen een enorme drempel. Zonde. Want juist steun vanuit het werk helpt om er weer sneller boven op te komen. 4 tips om als leidinggevende je medewerkers te helpen bij mentale problemen.

medewerkers in gesprek
Wanneer we met 40 graden koorts op bed liggen, hebben we er doorgaans geen enkele moeite mee om dit aan de baas te melden. Maar open kaart spelen wanneer we op ons tandvlees lopen? Dat is een stuk lastiger. Het gros van de medewerkers heeft nog steeds het idee dat er een stigma rust op psychische problemen. Uit schaamte of angst hun positie te verliezen, houden veel mensen dus liever hun mond.
In plaats van af te wachten tot jouw medewerkers iets met je delen, kun je als leidinggevende beter zelf een oogje in het zeil houden. ‘Wanneer iemand zich vaak ziek meldt, weinig initiatief neemt en weinig werklust toont, is de kans groot dat diegene niet lekker in zijn of haar vel zit,’ zegt Wouter Vrooland. Hij is organisatiepsycholoog en werkzaam bij de Werkpsycholoog. In dat geval raadt hij aan het gesprek aan te gaan. De volgende tips helpen daarbij.

1. Zorg voor een begripvolle omgeving

‘Stel je tijdens zo’n gesprek zo begripvol mogelijk op,’ tipt Vrooland. Geeft iemand bijvoorbeeld aan het werk niet aan te kunnen? Doe dat dan niet af als gezeur, maar kijk hoe je hierbij kunt helpen. Vrooland: ‘Wanneer mensen weten dat ze bij je terecht kunnen, zullen ze ook eerder uit zichzelf naar je toestappen als het niet lekker gaat.’
In sommige emotioneel belastende beroepen is het verstandig om medewerkers wat meer aandacht te geven. Dat doet ook Ronald Klok. Hij is teamleider-bestuurder bij Wijkteams Arnhem, dat sociale dienstverlening biedt. De 25 medewerkers die Klok onder zijn hoede heeft, krijgen geregeld te maken met zaken als huiselijk geweld of scheidingsproblematiek. ‘Dit beroep vraagt veel van mensen’, legt Klok uit. ‘Je kunt het niet half doen. Als er problemen zijn of een medewerker zit niet lekker in zijn of haar vel dan is de kans op uitval groot. ’Om dit te voorkomen voert hij elke 6 weken een persoonlijk gesprek met zijn medewerkers. ‘Dan vraag ik hoe het met hun energie staat en of er iets speelt dat ik moet weten.’

2. Bied psychische hulp

Wanneer een medewerker psychische hulp nodig heeft, kun je dit natuurlijk aan diegene zelf overlaten, maar als werkgever kun je hier ook een actieve rol in spelen. Bijvoorbeeld door een paar sessies met een psycholoog te vergoeden. ‘De wachtlijsten voor psychische hulp binnen de reguliere gezondheidszorg zijn heel lang. Maar als werkgever heb je er baat bij dat iemand zich zo snel mogelijk weer goed voelt,’ zegt Vrooland. ‘Mijn ervaring is dat je milde klachten al met 5 tot 8 sessies kunt verhelpen.’ Bij Wijkteams Arnhem trekken ze alles uit de kast om iemand zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen. Zo kunnen medewerkers niet alleen psychische hulp krijgen, maar ook begeleiding van een coach. Klok: ‘Als iemand thuis bijvoorbeeld de boel niet georganiseerd krijgt, kan een professional daarbij helpen.’ Ook wordt psychische hulp steeds meer online aangeboden, dan heb je niet te maken met wachtlijsten.

3. Pas het takenpakket aan

Dat iemand het even moeilijk heeft, wil niet altijd zeggen dat niet werken de oplossing is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat contact met klanten onderhouden te veel gevraagd is, maar dat dingen uitwerken achter de computer wél prima gaat. Bovendien kan blijven werken ook een heel gunstig effect hebben. ‘Door te werken voelen mensen zich nuttig en gewaardeerd’, zegt Vrooland. ‘Wees daarom bereid iemands takenpakket aan te passen.’

4. Denk niet voor de ander

Misschien ben je als leidinggevende geneigd te denken dat iemand niet op je hulp zit te wachten. Maar pas op met het trekken van verkeerde conclusies. In plaats van voor de ander te denken kun je volgens Vrooland het beste vragen waar iemand behoefte aan heeft. En samen met de medewerker de volgende stap bepalen. Zo blijf je in verbinding met elkaar.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn