Normaal leven in een abnormale wereld

    We bewegen steeds minder en krijgen meer informatie te verwerken. Ook worden we ouder door een verbeterde gezondheidszorg. Neuroprofessor Erik Scherder en neuroloog Barend van Kooten gingen in gesprek over het brein. Hoe houden we het hoofd koel in een steeds complexere wereld? Kunnen we zelf ons brein blijvend fit en vitaal houden?

    ​Groeiende aandacht voor de grijze massa

    Van Kooten: ‘De samenleving verandert sneller dan ooit tevoren. De kenniswereld die wij zelf gecreëerd hebben neemt ons langzaam op de loop. Het brein werkt voor 95% automatisch. Daardoor wordt vaak de aanname gedaan dat we veel dingen tegelijk kunnen doen. Maar ons brein is niet ingericht om te multitasken. Er wordt veel gespeculeerd over hoe het brein moet omgaan met deze veranderingen.’ Scherder voegt toe: ‘Mensen zijn daarbij veel meer een zittend leven gaan leiden. Het inzicht dat dit invloed heeft op je brein is echt van de laatste tijd. De verrijkte omgeving waar we ons in begeven prikkelt ons en is informatierijk. Het ontvangen van teveel prikkels zorgt er echter voor dat we steeds minder focussen.’
     

    Neuroprofessor Erik Scherder vertelt over het brein

    Orde in de chaos voor een betere focus

    Van Kooten knikt: ‘Je aandacht is buitengewoon kwetsbaar. Het duurt om te beginnen al vijf à tien minuten om echt gefocust te raken. Je kunt je voorstellen dat je effectiever te werk gaat in een rustige kamer, zonder telefoon. Zodat je eerst iets afmaakt voordat je alweer wordt afgeleid door iets anders.’ Scherder: ‘Werkgevers moeten hier ook in faciliteren. Die moeten ervoor zorgen dat het brein creativiteit kan ontplooien en tot nieuwe ideeën komt. Het kan zo simpel zijn als lopend vergaderen. Dan werk je tegelijkertijd aan gezondheid en vitaliteit.’

    Een ommekeer in het denken

    ‘Doorploeteren tot ver na werktijd is niet meer de manier om dingen gedaan te krijgen’, aldus Scherder. ‘Er moet eerst een ommekeer komen in het denken! Een powernap kan bijvoorbeeld al uitkomst bieden, het geeft je brein de kans om informatie te consolideren.’ Van Kooten nuanceert: ‘Belangrijk is dat je gedurende de dag in een ontspannen staat afstand kunt nemen van je bezigheden. Sommige mensen krijgen moeite met inslapen juist doordat ze overdag een powernap doen. Het één mag natuurlijk niet ten koste gaan van het ander.’

    Analoog leven in een digitale samenleving

    Scherder: ‘Wij proberen normaal te leven in een abnormale omgeving. Dat zie je alleen al aan van die idiote vakantieoorden. Daar moet je betalen om geen mobieltje mee te mogen nemen. Je moet niet zomaar je omgeving omarmen, maar zelf in staat zijn om grenzen aan te geven.’ Van Kooten vervolgt: ‘We proberen nog te leven als jagers en verzamelaars van vroeger. Dat is een analoge aanpak in een digitaal tijdperk. Het constant moeten switchen van aandacht maakt het brein heel erg moe. Oplossingen gaan komen, daar ben ik van overtuigd. Want wij gaan een grens naderen dat iedereen gillend gek wordt.’
     

    Neuroloog Barend van Kooten

    Jong geleerd, oud gedaan

    Scherder: ‘Als je je brein fit wilt houden moet je focussen op dingen die je uitdagen. Dat geldt zowel voor jonge, als oude mensen. Het is helemaal niet zo dat als je jong bent, je alle informatie die je krijgt zo kan verwerken. Tot je dertigste levensjaar is het brein nog volop in ontwikkeling.’ Van Kooten: ‘Jonge mensen met vermoeidheidsklachten zijn een duidelijk signaal van deze tijd. Het gebruik van tranquilizers en antidepressiva is nooit hoger geweest.’ Scherder besluit: ‘Zoek de uitdaging op, neem nieuwe initiatieven en ga nieuwe dingen uitproberen. Dat is de beste manier om je brein te optimaliseren. En wat ouderen betreft, leef vooral niet naar je leeftijd! Dat is de manier om fit en vitaal te blijven!’
     
    Zilveren Kruis is hoofdsponsor van Het Fitte Brein. Erik Scherder geeft hier tips en uitleg over het belang van bewegen en het brein. Geïnteresseerden bieden wij graag kosteloos een toegangsbewijs aan. Lees meer over Barend van Kooten.
     

    Gerelateerde artikelen

    Mentaal sterkHoe ademen tegen stress helpt

    Hoe ademen tegen stress helpt

    Iedereen die werkt heeft te maken met werkdruk. Maar hoe je ermee omgaat, dat maakt het verschil. Wanneer je weet wat stress veroorzaakt en wat het met je doet, kun je het aanpakken.

    Lees meer
    Mentaal sterkWeerbaar in de jeugdzorg

    Weerbaar in de jeugdzorg

    Dagelijks te maken hebben met probleemgezinnen en kinderen die onder toezicht staan, dat kan heftig zijn. Het kan zelfs beïnvloeden hoe je zelf in je vel zit.

    Lees meer
    Mentaal sterkTopmanagers positief over flexibel werken

    Topmanagers positief over flexibel werken

    Het proefschrift van Wike Been toont aan dat Europese werkgevers flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken ook zien als iets wat een positief effect kan hebben.

    Lees meer
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea