Hoe helpt u uw medewerkers fysieke klachten te voorkomen?

Artikel
14-04-2020
3 minuten leestijd

Nu we veel thuis werken is de werkplek in veel gevallen niet ideaal. We zitten veel in dezelfde houding of op een werkplek die eigenlijk niet geschikt is om hele dagen aan te werken. Het is nog belangrijker om, natuurlijk binnen de mogelijkheden die er zijn, een gezonde werkplek te creëren. Hoe voorkomt u dat uw medewerkers, en uzelf, last krijgen van fysieke klachten?

fysieke klachten op de werkvloer
Het uitgangspunt is dat de werkgever verantwoordelijk is voor een veilige en gezonde werkplek. Dit geldt ook voor de thuiswerkplek. Natuurlijk in alle redelijkheid. Nu werken ineens zo veel mensen thuis dat er niet altijd meteen een goede werkplek gerealiseerd kan worden. Wat kunt u als werkgever wel doen?

Maak de situatie bespreekbaar

Begin met leidinggevenden te wijzen op de faciliteiten die er zijn en laat hen aan medewerkers vragen wat zij nodig hebben. Een goede bureaustoel, een laptopstandaard, een losse muis en toetsenbord kan al veel helpen om de thuiswerkplek te verbeteren. Misschien weten medewerkers niet wat de mogelijkheden zijn of vinden ze het lastig om erom te vragen. Stimuleer dus het gesprek over de werkplek en denk na over wat u kunt bieden om de werkplek zo goed mogelijk in te richten.

Geef tips over hoe de thuiswerkplek zo goed mogelijk kan worden ingericht

Een keukentafel kan niet in hoogte worden versteld en niet iedereen heeft de ruimte en mogelijkheden voor een werkkamer. Het is goed te kijken naar wat er wel kan. Met deze tips komen uw medewerkers een heel eind.

Tips voor gezond thuiswerken

  1. Gebruik een los scherm of zet de laptop op een standaard of een stapel boeken. Zo komt het beeldscherm hoger te staan en wordt de nek minder belast.
  2. Gebruik een los toetsenbord en een losse muis.
  3. Schuif uw stoel goed aan. Als u ver van de tafel zit, werkt u met gestrekte armen. Daarmee worden uw nek en schouders extra belast.
  4. Zorg voor voldoende licht. Zet de laptop haaks op een raam om verblinding en reflecties te voorkomen.
  5. Neem regelmatig pauze, zodat u niet te lang in dezelfde houding zit. Daar is ons lichaam niet op gebouwd.
  6. Wissel staan en zitten af. Bellen kan prima staand of lopend. Zelfs een rondje in de buurt lopen tijdens een telefonische meeting kan een idee zijn.
  7. Pak elk half uur iets te drinken.
  8. Maak een lunchwandeling, doe een yogales, ga hardlopen of doe een work-out in huis.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn