Heb lef, investeer in je medewerkers

19-09-2018
4 minuten leestijd

Op de muur prijkt een oud paar hardloopschoenen en zijn racefiets staat in de hoek van zijn kantoorkamer. Hij fietst twee keer per week van Almere naar Schiphol en weer terug. Een gezonde, fitte man die Rob Koelewijn - Vitality Manager van KLM Health Services. Hij richt zich niet alleen op zijn eigen vitaliteit maar zet zich in voor zo’n 30.000 medewerkers van KLM en voor veel internationale organisaties die te maken hebben met onregelmatige werktijden en het overschrijden van tijdzones.

Heb lef, investeer in je medewerkers

Niet zo gek dus dat hij in 2018 uitgeroepen is tot Vitality Manager van het jaar. Rob: 'KLM is een aantrekkelijk bedrijf met een prachtige werkomgeving en prima arbeidsvoorwaarden. Vacatures zijn snel vervuld en medewerkers blijven ook lang werken. Dat is tegelijkertijd een valkuil. Daarom houd ik mij dagelijks bezig met de vraag: hoe houden we medewerkers zo vitaal mogelijk?'

Gezondheid is voor KLM heel belangrijk. Sterker nog: het is een onderdeel van de strategie. 'We brengen passagiers niet alleen van A naar B, het moet ook een mooie reis zijn. Daar heb je fit, vitaal en vriendelijk personeel voor nodig,' licht Rob toe. Twee andere redenen waarom gezondheid binnen KLM essentieel is, zijn het hoge verzuimpercentage en de hoge gemiddelde leeftijd van het personeel. 'Het is heel mooi om mensen te helpen fit en vitaal te zijn. Dat levert zoveel op. In mijn functie creëer ik hiervoor de randvoorwaarden', vertelt Rob vol passie.

Gezondheid staat niet 123 op de agenda

Bij KLM is gezondheid inmiddels onderdeel van het businessplan. Tot 5 jaar geleden was het onderwerp heel ad hoc. Het einddoel was eigenlijk niet helder. 'Een structurele aanpak klinkt heel logisch, maar het is keihard werken voordat je het voor elkaar hebt om bij de beslissers aan tafel te komen. Het echte voet tussen de deur werk', legt Rob uit. Ook Zilveren Kruis heeft KLM de afgelopen jaren ondersteund bij de beweging richting meer strategisch gezondheidsmanagement. Daarbij is experimenteren cruciaal, zeker in een grote organisatie. 'Klein starten. Kijken bij welke manager energie op het onderwerp zit. Veel en snel toetsen bij medewerkers. Dan heb je binnen een paar uur goede feedback, waar je direct weer mee verder kunt', benadrukt Rob. Ook stimuleren is een onmisbare factor om gezondheid op de agenda te zetten. Denk aan het organiseren van themasessies met interessante sprekers over werkstress, chronische klachten of leefstijl.

Een structurele aanpak klinkt heel logisch, maar het is keihard werken voordat je het voor elkaar hebt
19-09-2018
4 minuten leestijd

Een baan die je fit en vitaal maakt

Als het over vitaal leiderschap gaat, is Rob van mening dat managers niet alleen het vitale voorbeeld moeten zijn maar ook het gesprek aangaan. Niet omdat het moet, maar uit vrije wil. 'We zijn gewend dat je van werken minder gezond wordt. Het moet een overtuiging worden dat werk geen schade oplevert voor medewerkers. Je kunt ook fitter en vitaal worden van werk. Met die gezondheidswinst ben je in staat meer zin te geven aan je leven. Heb daarom als manager het lef om te investeren in je medewerkers zonder dat je zeker weet dat je het tussen nu en twee jaar waarde oplevert. Heb het geloof dat aandacht aan medewerkers zich links- of rechtsom terugbetaalt', aldus Rob.

KLM voor haar medewerkers

KLM voor haar medewerkers

Het vliegend personeel is veel weg: ze zijn in de lucht, in het buitenland of rusten thuis uit. Minder goed te bereiken dus. En daarom heeft KLM intern een enorme digitaliseringsslag gemaakt. Rob: 'Naar buiten toe zijn we digitaal al een tijd goed bezig, maar intern verliep alles nog lang via planningsborden. Inmiddels bieden we medewerkers steeds vaker online services aan.' Zoals het met Zilveren Kruis ingekochte ‘HelloFysio’. Waar de KLM-ers ook zijn, hoe laat het ook is: ze kunnen voor hun lichamelijke klachten online contact opnemen met een fysiotherapeut. Vliegen kan vermoeidheid en stress met zich mee brengen en vraagt om focus. KLM helpt haar personeel om in actie te komen en bewust te zijn van het mentale aspect. KLM draait nu twee ‘Online Psychio’ pilots. 'Hierin hebben we aandacht voor o.a. vermoeidheid, piekeren en werk-privébalans', verklaart Rob. 'Het is een online programma, maar als je toch nog blijft piekeren of klachten houdt, kan je via messenger, videobellen of een afspraak terecht bij een professional.'

Toekomst

Rob’s doel over vijf jaar is meer inzicht in de gezondheidsstatus van KLM-medewerkers. Dit komt doordat KLM structureel gezondheidschecks en/of inzetbaarheidsmetingen uitvoert. 'Op die manier kan een medewerker zichzelf goed volgen. Maar ook KLM krijgt een veel beter inzicht op groepsniveau. De vraag is: worden we vitaler of niet? We krijgen met zo’n systeem inzicht in de belangrijkste risico’s. En we zien of onze maatregelen daadwerkelijk iets toevoegen aan de gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Steeds meer KLM-ers zijn trots op dit gezonde imago en zijn blij met de faciliteiten die intern op dit vlak worden geboden. Dit alles leidt tot gezonder en gemotiveerder personeel. En dat kunnen we goed gebruiken. We willen immers uw wereld in beweging brengen!'

Meer weten over KLM Health Services?

Ga zelf aan de slag met Vitaal Leiderschap

Ontdek zelf in drie stappen hoe Vitaal Leiderschap eruit kan zien en hoe uw organisatie het doet in vergelijking met anderen.

Aan de slag

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Lobke Witteman

Lobke Witteman

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn