Werkperspectief is ontzettend belangrijk

    Het is alweer een jaar geleden dat gezondheidsadviseur Nisha Alberts in haar blog vertelde over de Gezondheidsdagen van CGI, de grote ICT-dienstverlener uit Canada met vestigingen in de hele wereld en 2.700 members (medewerkers) in Nederland. Omdat we ons afvroegen hoe het er nu voor staat, spraken we met CGI’s Health Manager Erik Janmaat en met Senior HR Service Consultant Mariska Kruijff.

    ​Nisha trapt af: ‘Anderhalf jaar geleden ben ik bij CGI gekomen als adviseur gezond ondernemen. Er was toen al een providerboog ingericht, wat betekent dat er een aantal providers van gezondheidsoplossingen was geselecteerd en dat hun aanbod op elkaar was afgestemd. De Gezondheidsdagen die daarop volgden waren eigenlijk een eerste stap richting gezondheidsmanagement en vitaliteit. Er kwam een nieuwe HR-directeur in de vorm van Henk Zeilstra, die ook een meer strategische aanpak wilde. Dat was ook de reden om de functie van Health Manager in het leven te roepen. Enter Erik.’

    Nisha deelt haar ervaringen.

    Stelling 1. Een goede werkgever gaat vol voor gezondheid

    ‘Te eenzijdig,’ meent Erik. ‘Ik geloof 100% in samenwerking en wisselwerking tussen werkgever en werknemer. Het is geen eenzijdige verantwoordelijkheid. Ja, als werkgever ben je de sterke partij – dus zul je moeten investeren –, maar als het goed is vindt die werknemer zijn eigen gezondheid ook heel belangrijk.’
     

    Stelling 2. Medewerkers moeten zelf initiatief nemen

    Erik: ‘Van sommige medewerkers mag je dat verwachten, maar niet van iedereen. Niet iedereen heeft de kwaliteiten of capaciteiten om die initiatieven te kunnen aandragen.’ Hij vertelt over de recente organisatiewijziging: ‘De organisatie is veel platter en breder geworden. Dat is een andere manier van organiseren. We hopen dat we aan de hand van de verzuimcijfers positieve resultaten zullen zien. CGI meet alles, echt alles, tot twee cijfers achter de komma, per week.’
     
    ‘Ik geloof erg in de dingen terugbrengen naar de basis,’ zegt Erik. ‘En ik ben ervan overtuigd dat je bepaalde lange-termijn trajecten –  gezondheidsmanagement en dergelijke – pas moet gaan doen als je vertrouwen hebt dat de basis goed is. Nu zijn we de stappen aan het maken dat er een denkpatroon komt van preventief denken, vroeg signaleren en dat gaan we vervolg geven met echt gezondheidsmanagement. Zo kunnen we dat ook borgen binnen de organisatie.’


    Erik vertelt over zijn aanpak.

    Nisha beaamt dit, maar gelooft ook in een tweeledige aanpak waarbij zowel verzuim als vitaliteit meegenomen worden: ‘We hebben al een sessie gehouden, een strategiespel waar een roadmap uit is gekomen. Onder begeleiding van InHealth kwam een aantal stakeholders bij elkaar en zij hebben input gegeven. Waar staan we nu en welke kan willen we op, vanuit de droom van CGI.’ Ze vervolgt: ‘Je wil in zee met partijen waarmee je op een duurzame manier stappen kan zetten met je organisatie die tot een verbetering leiden en waarbij mensen zich betrokken voelen. Commitment vanaf de top is daarbij heel belangrijk, zodat je niet alleen op HR niveau ideeën aan het smeden bent en dat uitrolt over de organisatie. Dat werkt gewoon niet. Ook is betrokkenheid van de medewerkers bij het hele traject cruciaal. Dat zij zelf meedenken en gaan aangeven waar ze behoeft aan hebben.’
     
    ‘Het gaat om meer dan gezondheid of vitaliteit alleen, er zit altijd een koppeling tussen werk, ambitie, ontwikkeling en toekomst bij. Als je daar het gesprek over kan voeren, dan kun je gaan werken aan vitaliteitsverbetering. Maar ook aan het behouden van je goede mensen en aan de wijze waarop zij zich kunnen blijven ontwikkelen. Werkperspectief is een ontzettend belangrijke factor daarbij.’
     

    Stelling 3. Fysieke gezondheid is het belangrijkste

    ‘Bij ons is de mentale factor veel belangrijker,’ antwoordt Erik. Nisha bevestigt dit: ‘Waar het steeds meer naartoe gaat – ook met de week van de werkstress bijvoorbeeld –, is naar stressbeleving en stresservaring. Hoe kun je je eigen grenzen aangeven en hoe kun je eigen prioriteiten stellen? Hoe zorg je dat je mentaal sterk en veerkrachtig bent? En hoe kun je daar ondersteuning bij bieden als werkgever?’
     

    Stelling 4: Een gezonde werkvloer is duur

    Erik schudt zijn hoofd: ‘Dat klopt niet. Onze mensen zitten bij de klant op locatie. De klant biedt hen een werkplek en de werklocatie aan. Ze gebruiken dus dezelfde faciliteiten die de klant voor hun eigen personeel beschikbaar stelt. Wat dat is wisselt heel erg. En is moeilijk te beïnvloeden. De ongelijkheid die er ontstaat tussen CGI-locaties en klantlocaties is niet gewenst. Ik worstel hier wel mee.’
     
    Mariska over Oxygen en haar ideeën.
     

    Stelling 5. Als je een goed aanbod neerzet, gaat de rest vanzelf

    ‘Ons aanbod is heel uitgebreid,’ zegt Mariska. ‘We hebben een interessant platform vanuit Canada: Oxygen. Daarin vind je van alles over voeding, beweging, stoppen met roken, coaching etc. Daarnaast hebben we het Member Assistance Program wat 24/7 anoniem bereikbaar is voor onze members medewerkers als ze ergens tegenaan lopen.’ Erik vult aan: ‘Van huwelijkscrisis, tot schuldhulpverlening, tot “ik zit niet lekker in mijn vel”. Daar wordt fors in geïnvesteerd. En er wordt bijna geen gebruik van gemaakt. Dus het antwoord op de stelling is: Nee! Voor een deel is dat onbekendheid.’ Nisha vult aan dat is gebleken dat het hebben en uitvoeren van een strategisch communicatieplan een must is voor succesvol vitaliteitsbeleid.
     

    Stelling 6. De veranderingen bij CGI zijn voor alle members zichtbaar

    Dat ontkennen alle drie. Dat is nog te vroeg. Waarop Nisha vraagt aan Erik: ‘Wat is jouw ambitie?’ ‘Natuurlijk wil ik een verzuimreductie annex kostenreductie bereiken,’ reageert Erik. ‘We hebben op dit moment een rode stoplicht-categorie – members@Home – die net iets te groot is. Maar de oranje members@Risk-categorie, daar hebben we op dit moment een minder goed beeld hoe groot die is. Ons vermoeden is dat die best groot is. Mijn ambitie is om die groep goed in kaart te brengen en daar op de juiste manier mee om te gaan. Om die dus naar groen – members@Work – te brengen. Dat is een soort lange-termijn ambitie. Het helpt om veel members te spreken, ook op een individueel niveau. En soms helpt het als je een externe partij daarbij aanhaakt om onze members oprecht en eerlijk te vragen: Hoe staat het ervoor?’
     
    ‘Ergens moet je gewoon beginnen,’ vervolgt Nisha. ‘Het blijft lef hebben. Zeggen we gaan het gewoon doen, want je kunt het ook voor je uit blijven schuiven. Voor je het weet ben je jaren bezig om te starten. Je kunt het beste een tweesporenbeleid voeren, zowel gericht op verzuimvermindering als op vitaliteitsbevordering. Maar je moet wel je organisatie mee hebben.’ Gelukkig is dat bij CGI het geval. Erik: ‘Op dit moment ligt de bal bij ons. De basis is gelegd. Op casuïstiek niveau en individueel niveau hebben we het opgelijnd.’

     

    Op de vloer

    Vincent Wilffert, receptionist bij CGI. ‘Je kan wel een mand fruit neerzetten, maar je kan beter kijken waar het hem écht in zit. Als het stress is, dan moet je dát aanpakken. Een werkgever moet je niet verplichten om gezonder te gaan leven. Je moet zelf aangeven wat je eigen grenzen zijn en hulp vragen.’
     

    Kortom

    Een gezond werkend bedrijf: dat krijg je niet zomaar. Wat kunnen we leren van CGI?
    • Bouwen vanaf de basis. Eerst moet je verzuimprocessen op orde hebben. En de juiste mensen in positie brengen.
    • Meten is weten. Je wilt alle relevante cijfers paraat hebben om beleid op te kunnen maken.
    • Samen met de stakeholders kijken waar je staat en waar je naartoe wilt. Commitment is cruciaal.
    • De route uitstippelen naar je doelen. Zo kunnen verwachtingen gemanaged worden.
    • Maak gebruik van een tweesporenbeleid. Richt je zowel op verzuimvermindering als vitaliteitsbevordering.
       

    Gerelateerde artikelen

    GezondheidsbeleidWerkperspectief is ontzettend belangrijk

    Werkperspectief is ontzettend belangrijk

    Het is alweer een jaar geleden dat gezondheidsadviseur Nisha Alberts in haar blog vertelde over de Gezondheidsdagen van CGI, de grote ICT-dienstverlener uit Canada.

    Lees meer
    GezondheidsbeleidDe meetbaarheid van gezondheid

    De meetbaarheid van gezondheid

    We hebben het steeds vaker over meetbaarheid. Voor er geïnvesteerd wordt in gezondheidsbeleid moet er steeds vaker een waterdichte businesscase getoond worden.

    Lees meer
    GezondheidsbeleidWerken met een chronische ziekte

    Werken met een chronische ziekte

    Chronische ziekte en werken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu deed in 2014 een zorgwekkende voorspelling: het aantal mensen met een chronische ziekte zal sterk toenemen.

    Lees meer
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea