‘Een vraag is óók een interventie!’

- Saskia Nurmohamed - Adviseur Gezond Ondernemen, Zilveren Kruis

Hoe een glimlach de start kan zijn van een positieve cultuur

Welke vraag stelt u liever aan uw collega of medewerker: wat gaat er fout of waar hoop je op? Beide vragen passen bij dezelfde situatie en toch leveren ze twee totaal verschillende antwoorden op. Ontdek de kracht van positieve psychologie.

Wat deed u vandaag glimlachen? Ga kort terug naar dat moment. De kans is groot dat u nu ook glimlacht en een scheut energie hebt gekregen. Opgeroepen door één simpele vraag. Dat is wat positiviteit kan doen. Ik vind dat Harvey Mackay, zakenman en bestsellerauteur, het mooi zei: "Positief denken is meer dan alleen een leus. Het verandert de manier waarop we onszelf gedragen. Ik ben er heilig van overtuigd dat niet alleen ik beter word als ik positief ben, maar ook de mensen om mij heen."  

Vergroot uit wat goed werkt

De kracht van positieve psychologie is ongekend. Dit blijkt wel op de inspirerende GO Academy van Zilveren Kruis, waar Marjolijn Punt de netwerkbijeenkomst voor de transportsector van inspiratie voorziet op basis van wetenschappelijke inzichten. Als oprichter van Bureau voor Positieve Psychologie en werkzaam bij Shared Ambition weet ze waar ze het over heeft. "Hoe komen mensen tot bloei? Dát is positieve psychologie!" Soms kan het heel simpel zijn. Weten wat uw sterke kanten zijn; en de zwakkere erkennen, want alleen zo komt u verder. "Onderzoek en vergroot uit wat al goed is. En werk aan wat nog gewenst is."
 

Stel de juiste vragen

Iedere leidinggevende vraagt zich weleens af: Hoe ga ik een lastig gesprek in zonder dat de medewerker energie verliest? Natuurlijk is het goed om te weten wat er fout gaat, hoe vaak en hoe dat komt, maar blijf niet hangen. Zulke vragen roepen een negatieve reactie op. Als u slechts vraagt naar wat fout gaat, gaat de ander zich steeds slechter voelen. Draai het dus om: stel oplossingsgerichte vragen. "Waar hoop je op? Wat werkt al wel goed?" Zo wordt er dieper ingegaan op het probleem. De juiste vragen stellen brengt beide partijen verder. Een vraag is namelijk óók een interventie. Bovendien gaat de ander zélf nadenken. Pure eigen regie! 
 

Kies de juiste focus

Wat kenmerkt succesvolle organisaties? Hun vitale medewerkers! Iedereen voelt zich graag zo prettig mogelijk. De gezondheid van de medewerker staat voorop. In een positieve organisatiecultuur is 67% van de medewerkers intrinsiek gemotiveerd, ten opzichte van 32% in een niet positieve cultuur (Onderzoek Eigen Regie; Prof. dr. Tinka van Vuuren e.a., 2016). Om optimaal te functioneren is het belangrijk dat medewerkers de juiste focus hebben en het gevoel krijgen dat ze een positieve bijdrage kunnen leveren. Dat biedt vertrouwen, ook als het even tegenzit. Als medewerkers gezond en vitaal zijn, dan is ook de organisatie vitaal en succesvol. De beste zijn wordt dan automatisch een bijproduct.
 

Saskia Nurmohamed, adviseur Gezond Ondernemen Zilveren Kruis
 

De kracht van het compliment

Complimenteert u liever talent of werklust? Carol Dweck (video), professor in psychologie, gelooft in een op groei gerichte mindset. Dit heeft ze getest door een groep in tweeën te delen en een makkelijk wiskundeproefwerk te geven. Iedereen doorstaat de test. Tegen de ene helft zegt ze: "Goed gedaan, jullie hebben talent voor wiskunde’. En tegen de andere: ‘Goed gedaan, jullie zullen wel hard gewerkt hebben’. De test daarop wordt moeilijker. Wie maakt deze beter? Niet de ‘talenten". Zij geven uiteindelijk op – met een burn-out als mogelijk gevolg. Het is de tweede groep die wordt uitgedaagd en zichzelf door ontwikkelt. Inzet moet dus altijd beloond worden.
 

Interventie voor iedereen

Sowieso zijn complimenten belangrijk. Wie ze vaak geeft, kan uiteindelijk ook makkelijker andere dingen bespreken. Tijdens de netwerkbijeenkomst op de GO Academy moet iedereen zichzelf een compliment geven. Ook ik. Ik prijs mijn eigen doorzettingsvermogen. Een beetje gek voelt het wel. Maar er gebeurt iets. We hebben het over sterke punten en daardoor ook automatisch over onze zwakkere punten. Zonder dat we elkaar goed kennen, stellen we ons kwetsbaar op en vertellen wat ons écht bezighoudt. Door vragen anders te formuleren is er een veilige omgeving gecreëerd. Plotseling begrijpen we het: wij zijn een interventie. Begin positief, want dan komt er een verhaal dat anders nooit verteld zou worden. Terug naar uw glimlach. Stel de juiste vragen. En als dat lukt: stel meer vragen. Een glimlach is niet alleen een glimlach. Een glimlach is cultuur.


Leiderschap

Een compliment kost niets! Zijn mensen op de hoogte van waar collega's zich mee bezig houden en tonen ze interesse in elkaar?

Ik wil de gratis CultuurKaarten
Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea