Minder hard werken voor beter resultaat

    Johan Fransen is Directeur Verkoop bij Zilveren Kruis. In de praktijk betekent dat lange dagen, veel meetings op kantoor of bij klanten, en natuurlijk veel verantwoordelijkheid. Hoe houdt hij werk en privé dan toch in balans? Met meditatie. ‘Het helpt me om ook onder druk goed te presteren.’

    In jouw functie kan ik me voorstellen dat je dagen druk zijn. Hoe ziet jouw werkdag eruit?

    ‘[Lacht.] Dat vragen de kinderen ook weleens. In principe verdeel ik mijn tijd tussen werkzaamheden binnen en buiten de deur. Ik probeer zo veel mogelijk bezig te zijn met klanten en partners; wij zijn gericht op duurzame relaties waarin we positief willen verrassen. Klanten en partners succesvol maken is echt een leidraad voor mij.’
     
    ‘Op kantoor ben ik dus ook veel voor klanten bezig – ik stippel aanpakken uit, denk mee over voorstellen voor klanten en meer van dat soort dingen –, maar verder vergader ik veel over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Zo heb ik ’s maandags altijd een managementoverleg en staan er natuurlijk altijd allerlei bila’s in mijn agenda. Gelukkig lijkt de aandacht die ik op kantoor aan klanten kan besteden tegenwoordig toe te nemen; zo heb ik de ruimte om veel klantspecifieke zaken te tackelen. Wat wil een klant en hoe kunnen we daar zo goed mogelijk op inspelen?’
     

    Is werkdruk een reden geweest om te beginnen met mediteren?

    ‘Als je het heel simpel wilt stellen wel. Het begon allemaal met de cursus ABC van Meditatie die ik in 2003 volgde, toen ik nog bij Hewlett-Packard werkte. Toevallig kwam mijn vrouw – toen nog mijn vriendin – de cursus tegen en hebben wij die uit nieuwsgierigheid gevolgd. Het was mijn eerste aanraking met mediteren en een positieve ervaring. Het zorgde voor een combinatie van rust en scherpte.’
     
    ‘Daarom heb ik het mediteren ook best een tijd dagelijks volgehouden. Tot ik die dagelijkse routine op een gegeven moment toch weer losliet. Daarna mediteerde ik alleen in drukke periodes. Maar toen ik een jaar geleden van baan veranderde, heb ik bewust weer voor meditatie gekozen en gezegd: ik ga het nu gewoon weer elke dag doen. De reden daarvoor was dat ik inzag dat er veel op me af zou komen: een nieuwe baan, een herinrichting van de afdeling én ik kwam binnen in “het hoogseizoen van zorgverzekeringen”.’
     
    ‘Meditatie helpt me om ook onder druk goed te presteren, overzicht te blijven bewaren en scherp te kunnen zijn. Zonder mediteren had de combinatie van alles mogelijk als te veel gevoeld.’
     

    Dus het leverde je merkbaar wat op?

    ‘Nog steeds. En dat effect is ook privé te merken, aan mijn kinderen. Mijn vrouw en ik hebben drie dochters. Een is anderhalf, de ander vier jaar en onze oudste acht. Aan hun reactie merk ik het meteen als ik kortaf ben, wat bij mij een signaal van stress is. Gelukkig kan ik door meditatie veel rustiger naar mijn gezin toe zijn en merk ik dan meteen dat ze daardoor meer toenadering zoeken. Ik straal een fijnere energie uit en dat had meteen resultaat.’
     
    ‘Mijn omgeving ziet dat ook: ze zeggen dat ik rustig overkom, overzicht bewaar en goed scherp kan zijn. Dat is precies waar ik blij van word; vanuit rust en scherpte ervaar ik meer vreugde. Het lukt me meer in het moment te zijn, omdat ik meer volledige aandacht kan bieden, minder snel van de wijs ben en minder met mijn ego bezig ben.’
     

    Zijn er dan ook werksituaties waar je nu beter mee omgaat?

    ‘Ja. Ik heb het idee dat ik minder praat, maar sneller raak zit wanneer ik wat zeg. Ook merk ik dat ik meer opensta voor gecompliceerde zaken; ik neem de tijd en moeite om het te begrijpen. En wanneer er emotie in een gesprek zit, kan ik zelf kalmer reageren en het grote plaatje in mijn hoofd houden.’
     
    ‘Ik vind daarom ook dat ik nu meer kan betekenen in dit soort situaties. Ik ben minder met mezelf bezig, en meer met wat we samen willen bereiken. Ik voel me niet meer aangevallen, dus komt er geen primaire impulsreactie. Van druk heb ik door het mediteren ook veel minder last. Ik ben gewoon een prettiger mens voor mezelf en – denk ik – ook voor mijn omgeving. Ik ben positiever en effectiever, en hoef gevoelsmatig minder hard te werken voor een beter resultaat.’
     

    Tot slot: heb je een paar goede meditatietips?

    ‘[Lacht.] Ik ga mijn best doen. Sowieso is ABC van Meditatie – of een andere meditatie workshop – een goed startpunt. Verder zijn er handige apps met ademhalingsoefeningen die de basis leggen voor veel meditatietechnieken. Maar het belangrijkste: maak meditatie deel van je dagritme. Kies een geschikt moment op de dag uit en doe het vervolgens steeds op dat moment; zo blijft het makkelijk kleven. De drie momenten die in mijn ervaring werken zijn ’s ochtends als je wakker wordt, na het avondeten, of voordat je gaat slapen.’
     
    ‘Zelf doe ik het zo: ik mediteer ’s ochtend van 6 uur tot half 7 – waar ik bewust wat eerder voor opsta. En ’s avonds neem ik er soms voor het slapengaan de tijd voor. Meestal 10 à 30 minuten, afhankelijk van wat op dat moment goed voelt. De simpelste meditatievorm is daar al geschikt voor: je telt tot 10 en ademt in bij 1, uit bij 2, weer in bij 3, enzovoort. Na 10 begin je weer opnieuw. Het klinkt makkelijk, maar het effect zal je verbazen. Je ademhaling kun je echt inzetten om te beïnvloeden hoe je je voelt.’
     
    Meer weten over de rol die ademhalen kan spelen bij stressbestrijding? Lees hier verder.

    Gerelateerde artikelen

    Gezonde leefstijlEen gezonde werkvloer is niet duur

    Een gezonde werkvloer is niet duur

    Ruim 8 maanden geleden spraken we met Aeres Groep over hun gezondheidsbeleid. Op het Groenhorst Almere was de pilot Goed bezig toen bijna een jaar op weg.

    Lees meer
    Gezonde leefstijlMinder hard werken voor beter resultaat

    Minder hard werken voor beter resultaat

    Johan Fransen is Directeur Verkoop bij Zilveren Kruis. In de praktijk betekent dat lange dagen. Hoe houdt hij werk en privé dan toch in balans?

    Lees meer
    Gezonde leefstijlMotivatie of bemoeizucht?

    Motivatie of bemoeizucht?

    53 procent van de werknemers vindt dat de werkgever te weinig doet om medewerkers gezond, fit en productief te houden. Dit blijkt uit onderzoek dat Motivaction uitvoerde in opdracht van Zilveren Kruis.

    Lees meer
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea