De allerbeste wensen voor je allerbeste mensen

Artikel
07-12-2020
3 minuten leestijd
December is traditioneel hét moment om terug te kijken. Maar laten we eerlijk zijn, dit jaar kijken we liever vooruit. We laten de lockdown hopelijk voorgoed achter ons en met een beetje geluk gaan we elkaar weer vaker zien. Maar we kunnen wel onze waardering uitspreken met alternatieve kerstborrels en een persoonlijk kerstpakket. Want dat hebben we allemaal wel verdiend.
vrouw met een rugzak

De kerstpakkettenbranche draait overuren. “We zien dat er dit jaar net wat meer bedrijven zijn die een manier zoeken om hun waardering te tonen aan hun medewerkers”, vertelt Kerstmakelaar José Wissenburg. Zij adviseert bedrijven bij de keuze van hun kerstpakket, bemiddelt met aanbieders en neemt beide een hoop werk uit handen. “Corona heeft veel van de mensen gevraagd. Ik zie in eigenlijk alle bijgevoegde boodschappen wel dat daar direct of indirect naar verwezen wordt. De meeste werkgevers bedanken de mensen voor hun flexibiliteit.”

Gevoel vasthouden

Een belangrijk verschil met andere jaren is dat de pakketten niet persoonlijk uitgereikt worden tijdens een borrel of diner. José: “De kosten die bespaard worden op een borrel, gaan dit jaar voor een deel in de bezorging zitten. Bedrijven die niet laten bezorgen, geven soms wat meer uit aan het geschenk zelf.” Een deel van de bedrijven kiest voor een traditioneel pakket. “We noemen het traditioneel omdat er altijd iets lekkers en iets leuks in zit, maar het ziet er wel anders uit dan vroeger. Verder zijn vouchers heel populair. Die kunnen digitaal worden uitgereikt, bijvoorbeeld tijdens of na een online kerstborrel en dan kunnen mensen zelf iets uitzoeken. Dat kan op een gepersonaliseerde site met logo en vormgeving van de organisatie.”

De vraag is of medewerkers na bijna een jaar Zoomen en Skypen nog wel zin hebben in een online borrel. José ziet dat bedrijven ook daar creatief in zijn. “Ze laten bijvoorbeeld een uitnodiging met borrelpakket thuis bezorgen. Tijdens of na de borrel krijgen ze dan ook nog een voucher. Verder vinden bedrijven manieren om een online kerstmarkt te organiseren.” De afgelopen jaren verzorgden veel grote bedrijven een eigen kerstmarkt voor personeel. “Je zag het bijvoorbeeld bij banken en ziekenhuizen. Medewerkers konden dan met muntjes langs kraampjes, vaak met lokale ondernemers, om hun eigen cadeautjes uit te zoeken. Nu verzinnen ze digitale varianten op dit principe om dat gevoel een beetje vast te houden.”

Ook dat is verbinding

Uiteindelijk gaat het allemaal om gevoel. Waardering, gezelligheid, een manier om samen te zijn. “Werkgevers vinden het belangrijk om daar juist dit jaar extra aandacht aan te besteden”, vertelt José. “De verbinding maken en het teamgevoel in stand houden. Er zijn daarom ook bedrijven die zelf bij hun medewerkers langsgaan om het pakket te bezorgen. Dan zie je elkaar toch even.” Een ludieke manier om dat mogelijk te maken is het anderhalvemeterpakket. “Een kleine verwijzing naar corona, maar wel op een positieve manier. Het moet immers feestelijk blijven. Het anderhalvemeterpakket is een doos van anderhalve meter lang. De bezorger, of die nou van de post is of vanuit het bedrijf zelf komt, hoeft het niet op de grond te zetten, maar kan het veilig overhandigen. Ook dat is verbinding.”

Er zijn bedrijven die juist dit jaar geen kerstpakketten kunnen uitdelen. De hardst getroffen organisaties houden hun hand op de knip. Toch kunnen ook die hun waardering en saamhorigheid uiten door iets te organiseren. Een borrel waarbij iedereen iets maakt en bij anderen langsbrengt, bijvoorbeeld. Een ‘Secret Santa’, waarbij medewerkers elkaar blij maken met een klein presentje. Of een kaart met een persoonlijke boodschap. Een bedankje voor de inzet wordt juist na een moeilijk jaar extra gewaardeerd. En het mooiste is dat je iedereen meteen het allerbeste kunt wensen voor een veel beter 2021.

Heeft u vragen? Neem contact op met onze inkomensexpert.

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn