Burn-out voorkomen? Dit is wat de werkgever kan doen

24-10-2019
3 minuten leestijd

De burn-out is volksziekte nummer één. Het is dan ook niet gek dat medewerkers bedolven worden onder de tips hoe ze stress kunnen voorkomen. Toch wordt de rol van de werkgever veel minder besproken. Terwijl juist die veel meer kan doen.

Burn-out voorkomen? Dit is wat de werkgever kan doen

Af een toe een yogalesje aanbieden, dat is niet genoeg. Neem genoeg pauzes, zet je telefoon regelmatig uit en geef vooral je grenzen aan. Zomaar een greep uit de tientallen tips over hoe je kunt voorkomen dat je straks thuis zit met een burn-out. Die adviezen blijken hard nodig. Maar liefst één op de zes medewerkers heeft last van burn-outverschijnselen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Terwijl dit tien jaar eerder nog maar één op de tien was.

Hoge kosten

Heel fijn dat medewerkers zelf veel kunnen doen om een burn-out te voorkomen. Maar hoe zit het met de rol van de werkgever? Als manager kun je natuurlijk alle verantwoordelijkheid op je medewerkers afschuiven, maar hiermee snijd je jezelf in de vingers. En wanneer iemand uit de running is, dan lopen de kosten snel op. Een gemiddelde burn-out staat gelijk aan 242 dagen verzuimen, met dito kosten. Nog los van de onrust die dit veroorzaakt bij de directe collega’s van de medewerker.

Werkgevers die een te hoge werkdruk negeren, lopen bovendien het risico dat goede krachten elders aan de slag gaan. Tevredenheid op de werkvloer hangt namelijk nauw samen met goed leiderschap, zeggen verschillende studies. Je bekommeren om het welzijn van je medewerkers is hierbij essentieel.

Ervaringsdeskundige

Toch nemen veel werkgevers de burn-out nog steeds niet serieus genoeg, merkt ook Mascha Mooy. Zij is oprichtster van Bye Bye Burnout, een bedrijf dat werkgevers adviseert hoe ze hun mensen kunnen ondersteunen bij een burn-out. En, minstens zo belangrijk, hoe ze kunnen voorkomen dat het zover komt. Bij het bedrijf werken arbeidsjuristen, trainers, psychologen en coaches.

Na een succesvolle carrière als consultant op de Amsterdamse Zuidas kwam Mooy tien jaar geleden zelf met een burn-out thuis te zitten. ‘Ik had hoofdpijn, stemmingswisselingen en huilbuien. Maar ik negeerde alle signalen,’ vertelt ze. Ook haar leidinggevende trok niet aan de bel. Maar die had dan ook geen verstand van het onderwerp. ‘Dat had niemand destijds,’ zegt Mooy.

Hoge werkdruk

Inmiddels kun je niet meer om de burn-out heen. Je verwacht dan ook dat werkgevers nu wel beter weten. Maar volgens Mooy is dat heel vaak niet het geval. ‘Er is veel ontkenning bij werkgevers,’ zegt ze. ‘Ik krijg vaak te horen dat burn-outproblematiek bij hen niet speelt.’ De kans is groter dat ze een blinde vlek hebben. Mooy: ‘Wanneer een manager uit de zorg of de financiële dienstverlening dit beweert, weet je dat het niet klopt. In die sectoren ligt de werkdruk heel hoog.’

Erkennen

Volgens Mooy zien te veel werkgevers burn-out nog als een teken van zwakte. ‘Stiekem denken ze dat dit alleen zeurpieten overkomt’ zegt ze. ‘Terwijl het juist de meest betrokken en ambitieuze medewerkers zijn die zichzelf voorbij lopen.

Erkenning van het probleem dus. Maar wat moet je daarnaast nog meer doen om een burn-out bij je medewerkers te voorkomen? Met zo nu en dan een yoga-lesje aanbieden kom je er volgens Mooy niet. ‘Wanneer je heel veel stress hebt omdat je voortdurend te veel hooi op je vork neemt, zet dat helemaal geen zoden aan de dijk.’ Zo nu en dan vragen hoe het met iemand gaat, is ook niet genoeg. ‘De drempel om tegen de baas te zeggen dat je stress ervaart ligt hoog,’ aldus Mooy. ‘Mensen zijn toch bang dat dit op een gegeven moment tegen ze wordt gebruikt.’

Maak burn-out bespreekbaar

Om burn-out onder jouw medewerkers te voorkomen heb je een structureel andere aanpak nodig. En dat begint met het onderwerp bespreekbaar maken. Mooy merkt vaak dat werkgevers allerlei excuses verzinnen om maar niet te hoeven zeggen dat iemand met een burn-out thuis zit. ‘Hiermee geef je aan de rest van de medewerkers het signaal dat het iets is om je voor te schamen. Denk maar niet dat ze je dan in vertrouwen nemen als het met hen een keer niet goed gaat.’

Verdeel de taken goed

Dan is het bovendien al te laat. Mooy: ‘Je moet in een veel eerder stadium ingrijpen.’ Hoe? Door zelf in de gaten te houden welke collega’s te veel hooi op hun vork nemen. ‘Vaak komen er in de loop van de tijd steeds meer verantwoordelijkheden bij, en stapelen de klussen zich op in iemands takenpakket,’ legt Mooy uit. ‘Ga om de zoveel tijd na of de balans nog wel goed is. Alles wat niet bij iemands takenpakket hoort, leg je bij iemand anders neer. Desnoods neem je nieuwe mensen aan om dat werk op te vangen.’

Wees flexibel

Een burn-out komt natuurlijk niet alleen om de hoek kijken als de druk op het werk te groot is. Iemands privésituatie kan ook voor een hoop stress zorgen. ‘Probeer hier als werkgever rekening mee te houden, door je een beetje flexibel op te stellen,’ tipt Mooy. ‘Door medewerkers die ’s ochtends hun kinderen naar school moeten brengen de mogelijkheid te geven iets later te beginnen bijvoorbeeld. Of door verzoeken om thuiswerken flexibel op te pakken, niet te halsstarrig vasthouden aan kantoortijden, maar het jouw medewerkers onderling te laten regelen. Dat blijkt in de praktijk veel beter te werken.’

MT Worklife

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

Logo van MT Work/Life

MT

Volg ons op:

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn