Phishing

Fraude via e-mail of telefoon

Phishing is een vorm van fraude. Criminelen proberen uw persoonlijke en financiële gegevens te achterhalen. Bijvoorbeeld via valse e-mails of neptelefoontjes.

Internetcriminelen willen uw gegevens

Criminelen ‘vissen’ naar uw persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld naar uw bankrekeningnummer of andere persoonlijke financiële gegevens. Zoals creditcardnummers of wachtwoorden. Vervolgens gebruiken ze die informatie om via uw identiteit geld te stelen. De criminelen gebruiken vaak valse e-mails. Ze doen zich voor als een medewerker van Zilveren Kruis. Soms bellen ze met u.

Geef nooit persoonlijke informatie door

Een phishing e-mail ziet er soms betrouwbaar uit. De criminelen gebruiken bijvoorbeeld het logo van Zilveren Kruis. Of ze zeggen dat het om een groot probleem gaat. Zelden noemen ze u bij naam.

In phishing e-mails wordt vaak gevraagd om uw persoonlijke informatie. Soms moet u op een link klikken en uw gegevens invoeren. U wordt dan naar een nep-website gestuurd. Criminelen lezen dan ongemerkt met u mee.

Wij vragen nooit zomaar om gegevens

Wij vragen u nooit om informatie over uw bankrekening, wachtwoorden of pincode. Niet via e-mail en niet via de telefoon. Wel kan het zijn dat we u vragen om in te loggen in Mijn Zilveren Kruis. Financiële wijzigingen of adreswijzigingen voert u hier zelf door. Via Mijn Zilveren Kruis kunt u ook een betaalregeling aanvragen.

Zorgpremie kunt u met een betaalmail betalen

Met een betaalmail krijgt u de rekening van de zorgpremie via e-mail. Onze partner AcceptEmail verzorgt onze betaalmailservice. Vertrouwt u de betaalmail niet? Of bent u bang voor phishing? U vindt uw betaalmail ook in Mijn Zilveren Kruis. Of bekijk andere manieren van premie betalen.

Bescherm uzelf tegen phishing

  • Controleer wie de e-mail heeft verstuurd. E-mails van Zilveren Kruis eindigen op @zilverenkruis.nl of @e.zilverenkruis.nl. E-mails van AcceptEmail eindigen op @acceptemail.com. Blokkeer afzenders die u niet vertrouwt. E-mails waarin gevraagd wordt om uw ervaring over Zilveren Kruis te delen, eindigen op @samr.nl.
  • Voer geen persoonlijke informatie in op vreemde websites. Klik niet op een link waar u uw gegevens moet invoeren. Gebruik hiervoor alleen Mijn Zilveren Kruis. Sla de link op in uw favorieten.
  • Krijgt u bericht dat uw verzekering vervalt? Of dat er problemen zijn met uw account? Plotselinge urgentie is vaak een teken van phishing. Controleer zelf uw gegevens voordat u tot actie overgaat. Bijvoorbeeld via Mijn Zilveren Kruis.

Voorbeelden van phishing e-mails en telefoontjes

  • U ontvangt bericht dat het bankrekeningnummer van Zilveren Kruis is gewijzigd. U wordt gevraagd om geld over te maken naar een nieuw rekeningnummer.
  • U ontvangt een bericht over een openstaand bedrag. Via e-mail of per telefoon ontvangt u een aanbieding voor een betalingsregeling. De persoon vraagt u geld over te maken.

Wij maken ons sterk tegen internetcriminaliteit

Onze specialisten pakken internetcriminaliteit hard aan. Bijvoorbeeld door nepsites op te sporen. Onze beveiligingsexperts werken samen met andere banken en verzekeraars. Zo houden we elkaar op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Uw persoonlijke gegevens beveiligen we met speciale software. En we informeren u als er phishing plaatsvindt. Maar wees zelf ook scherp op verdachte e-mails en telefoontjes.

Heeft u een verdachte e-mail ontvangen van Zilveren Kruis of Achmea? Dan ontvangen wij die graag. Neem contact op met onze klantenservice.

Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea