Vitale medewerkers, vitaal bedrijf

Vitaliteit op de werkvloer gaat over veel meer dan een rondje wandelen of een appeltje tussendoor. Hoe zorg je als werkgever nou voor vitaliteit op de werkvloer? Hidde de Vries weet hier alles van af. In deze aflevering vertelt hij Arjan waar je als werkgever op kunt letten en ook wat je eraan hebt als je medewerkers vitaal zijn. Wat sowieso goed is? Een rondje lopen. Dus luister de aflevering en wandel een stukje mee!

Liever lezen dan luisteren?

Als je de menselijkheid vergeet dan werken mensen inderdaad alleen nog maar voor een salaris. Op het moment dat jij dus meer kun bieden wat misschien in het beginsel wat meer kost maar relatief helemaal niet, dan doe je daar dus niet alleen jezelf maar ook je personeel een heel groot voordeel mee.  

ARJEN: Welkom bij 1.000 stappen, 1.000 stappen om je benen te strekken, even weg te gaan van je werkplek en een frisse neus te halen. Goed voor je lijf en voor je hoofd. Ik, organisatiefuturoloog Arjen Banach ga ook aan de wandel en wel samen met iemand die ons iets kun leren over gezond werken. Vitaliteit op de werkvloer is een belangrijk thema. Red je het dan met alleen het plaatsen van een fruitmand of door een gezonde lunch voor te schotelen? Zo makkelijk gaat het helaas niet. Het thema wordt nog veel te vaak vanuit een hoek bekeken terwijl het echt over zoveel meer gaat dan bijvoorbeeld alleen genoeg fruit eten. Maar wat is vitaliteit dan wel? En hoe kun je medewerkers helpen vitaal en daarmee ook duurzaam inzetbaar te worden? Daarover gaan we in gesprek met Hidde de Vries van Recharge360. Hidde, welkom in de podcast. Leuk dat je meeloopt. En allereerst voor de luisteraars, je kun het je bijna niet voorstellen maar er zijn ongetwijfeld nog mensen die jou niet kennen. Kun je ons even vertellen wie je bent?  

HIDDE: Hidde de Vries. Ik ben oprichter van Recharge360. Ik spreek over wellbeing, persoonlijke ontwikkeling, ik schrijf een column op RTL Z, ik heb boeken geschreven en ik help bedrijven om met name hun personeel vitaler te krijgen en dan wel vanuit het gedachtegoed dat vitaliteit met name op de mentale kant dus met name in je hoofd. Want daar zijn nog weleens wat misvattingen over, over wat vitaal nu precies is.  

ARJEN: Oké. Daar gaan we het zo meteen uitgebreid over hebben maar een zin die mij altijd enorm triggert waar jij, waar jouw naam vaak onder staat is: "We werken niet te hard maar we rechargen te weinig".  

HIDDE: Klopt.  

ARJEN: Kun je dat eens even toelichten want ik vind dat een hele mooie leus.  

HIDDE: We krijgen met zijn allen eigenlijk steeds drukker en we gaan daar steeds slechter mee om en wat je heel veel hoort bij bedrijven is dat we daar, dat de werkdruk te hoog ligt en dat we te hard werken en er komt heel veel stress maar ik geloof heilig, we werken niet te hard, we rechargen te weinig, we nemen te weinig momenten om even stil te staan, te kijken, hoe gaat het met mij? Hoe gaat het met de projecten die ik doe? Doe ik wel de juiste projecten? Werk ik wel samen met mijn collega’s? Doen we niet allemaal hetzelfde of projecten die helemaal niet gedaan hoeven te worden. Het is ook letterlijk het resultaat van rechargen in je brein zorgt ervoor dat je creatiever wordt, productiever, misschien nog wel het belangrijkste, positiever en we razen maar door. En zeker sinds corona zie je dat die agenda helemaal van ’s ochtends vroeg tot sommige gevallen ’s avonds laat, aan een stuk aansluitend gevuld is. En dat zorgt ervoor dat we gewoon onze, ik noem dat ons professorbrein, onze ratio, ons voorste gedeelte van ons brein, wat ons onderscheidt van de dieren dat we dat continu letterlijk aan het overspannen zijn waardoor er dus ook steeds minder informatie kan blijven hangen of dat we dat opslaan in ons langetermijngeheugen. Dus we werken niet te hard, we werken gewoon vooral niet zo slim.  

ARJEN: Oké. Interessant. En waarom is het zo belangrijk om daar dan op een andere manier mee om te gaan, om te zorgen dat we daar binnen onze organisatie, binnen onze teams dat wel slim gaan doen?  

HIDDE: Omdat we heel veel werk niet goed aanpakken. We werken vooral hard maar we zijn daarmee niet productiever dan voorheen. Er worden veel fouten gemaakt, mensen vallen uit, het is geen geheim dat er heel veel mensen last hebben van burn-outsymptomen, slaapstoornissen, de individualisering van de maatschappij. Het is altijd mooi als je vraagt aan werknemers, 'wat vind je het leukste aan je werk?' Dan is dat toch vaak de collega's, de cultuur, maar je weet zelf als je veel stress hebt, dan is de sociale contacten is eigenlijk het eerste en de gezonde gewoontes is het eerste wat de deur uitgaat en op het moment dat je een bedrijf hebt waar iedereen net even wat meer aandacht heeft voor elkaar, waar net iets meer rust is, dan kun je eigenlijk veel harder werken. Dan kun je veel meer produceren, veel meer voor elkaar krijgen en als je kijkt naar de ontwikkelingen, we zijn in de afgelopen, nog niet eens 100 jaar zijn er 4 keer zo veel mensen bijgekomen. Van 2 miljard in 1925 naar nu meer dan 8 miljard en we zijn nog niet eens bij 2025. Je ziet aan de techniek die steeds sneller evolueert. Het nieuwste is natuurlijk dat ChatGPT, als ik het goed zeg, die hele ontwikkeling gaat een onwijze spurt nemen de komende maanden zelfs al en dat zorgt ervoor dat die ontwikkelingen steeds sneller gaan, dat de verwachtingen van ons steeds sneller gaan. We produceren steeds meer. Zeker met dat soort AI-oplossingen wordt de hoeveelheid content die we moeten verwerken ook weer veel groter. De nieuwe kennis qua technologie. Er komen steeds meer mensen dus inherent gaat die werkdruk omhoog en als we op deze manier door blijven werken, dan kun je op je vingers gaan natellen welke bedrijven als eerste gaan omvallen. En dat zijn de bedrijven die misschien wel groot zijn, die misschien wel machtig zijn maar die niet zo slim zijn. Misschien dat Darwin dan nu zijn theorie echt tot uiting komt, niet de grootste of de sterkste maar degene die het snelst kunnen veranderen, die mee kunnen gaan in de verandering, dat zullen uiteindelijk de winnaars zijn.  

ARJEN: Dus als je dat even, in andere woorden zou je kunnen zeggen 'Er verandert gewoon ontzettend veel en heel snel en het gaat alsmaar sneller', exponentieel noemen we dat ook wel. Alleen ons brein past zich niet zo snel aan en de enige manier om dat een beetje te kunnen zorgen dat we daarmee om kunnen blijven gaan, is dus af en toe die pauzeknop in te drukken, dat rechargen zoals jij dat noemt.  

HIDDE: Het is een start. Het is niet zo dat als je elk uur even niks doet, dat je dan meteen gezegend bent en alleluja maar het is work smart, play smart. Vroeger was work hard, play hard was ..., dat was, dan ging je bergen verzetten. Alleen tegenwoordig kunnen we zo hard werken en zo play'en om het zo maar te zeggen, dat je kan praktisch 24/7 door, twenty-four seven, 7 dagen per week. Je hebt alle tools. Het werk is nooit meer af. Op het moment dat je het voor elkaar krijgt om je inbox leeg te werken, dan zit die, als je je inbox hebt uitgezet, zit de eerstvolgende mail er al weer in. Dus we moeten echt onszelf gaan aanleren om op een andere manier te gaan werken, om af en toe ook de uitknop zelfstandig uit te zetten en dat is denk ik die manier van werken, je zei het al: "ons brein heeft ons, heeft zich, past zich nagenoeg niet aan" dus we zullen het onszelf moeten leren en het enge is, dat is als je nu kijkt naar de jeugd, mensen maken zich zorgen om de millennials  maar als je kijkt naar Gen Z, de echt jongere, de middelbare scholieren die straks in onze bedrijfspoorten staan om te komen werken, die branden allemaal op voordat ze überhaupt aan de universiteit of hbo beginnen. Maar ze krijgen nergens les hoe zij moeten omgaan met mobiel, met al die indrukken die ze krijgen, met rust nemen dus die worden nu al eigenlijk verpest voor de rest van hun carrière. Dat is heel eigenlijk schrijnend, ik schreef dat laatst in een column, je hebt nu al zoiets als kinderburn-out, niet Kinder Bueno maar kinderburn-out waarbij kinderen van 6 al letterlijk overspannen zijn. Dat is echt wel heel zorgwekkend en je ziet als je die cijfers bekijkt ook, dan hebben we echt wel iets om ons zorgen over te gaan maken.  

ARJEN: Absoluut. En jij noemt dat dan de vitaliteit is een beetje de grote paraplu waaronder je het ophangt, maar dat is natuurlijk iets wat heel breed is, abstract en vaak ook nog soms een beetje zo zweverig karakter heeft. Kun je dat misschien ook even re-framen in hoe jullie dat zien en wat jullie daarmee doen?  

HIDDE: Eerst dat vitaliteit, dat is een beetje in een verdomhoekje gekomen. Yoga, meditatie, mindfulness, vitaliteit, als je daar al aan doet, dan weet je al wat de kracht daarvan is. Maar voor heel veel mensen zijn deze termen iets voor die zweverige op vloer 3, voor mijn partner of voor, niet voor mij in ieder geval. En vitaliteit beperkt zich vaak, ik heb nog steeds dat ik binnenkom bij bedrijven en dan zeggen ze: "Oh, vitaliteit, oh, dus je komt een bak fruit brengen?" Of: "oh, jij bent een personal trainer, leuk, wanneer..." En alleen vitaliteit an sich is helemaal niet, het is gewoon een pleister, weet je, we hebben er helemaal niks aan als we straks vol energie compleet de verkeerde kant op rennen.  

ARJEN: Ligt er hier een verantwoordelijkheid van jou als werkgever? Dus moet je dit als HR, leidinggevende, directie, moet je dit oppakken of zou je kunnen zeggen, 'ja, maar dit is toch ook gewoon, je bent mens, eigen verantwoordelijkheid, als professional moet je zelf maar zorgen dat je een beetje vitaal en goed in je hoofd zit'.  

HIDDE: Hier komen we al bij een grote misvatting in de literatuur, zou ik maar zeggen, we hebben het over human resources, het moet zijn human capital. Dus 'ja', je moet hier als HR er wat mee, als bedrijf wat mee, want je personeel is het belangrijkste asset wat je hebt en vaak ook het duurst. Dus als die beter kunnen presteren dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet, even los van de menselijkheid, en bovendien zijn mensen die gemotiveerd zijn en die het leuk hebben samen, het beste reclamebord voor nieuw personeel, voor nieuwe mensen. Voor het beste personeel ook. En 'ja', ik vind ook dat een werknemer absoluut voor zichzelf goed voor zichzelf moet zorgen, maar als jij de kans hebt als werkgever om daaraan bij te dragen om ze op de juiste weg te zetten, om te zorgen want mensen lopen zichzelf voorbij. We werken te hard dus daardoor hebben we minder ruimte om echt goed na te denken over wat de juiste keuzes zouden zijn qua voeding, beweging, maar ook mindset dus ja, als werkgever zou ik sowieso daar volop inzetten omdat het gewoon je ook als bedrijf gewoon echt helpt.  

ARJEN: En dan natuurlijk de vraag: hoe ga je die stappen dan nemen? Hoe ga je zorgen, want je zegt het al, van nature gaan we door, we hebben zelfs een soort mechanisme dat als we het druk hebben, gaan we maar harder werken, hoe kun je dan toch zorgen dat er een omslag komt in die cultuur en hoe we ons met elkaar gedragen? Kun je daar iets over vertellen hoe je de mensen daarin meekrijgt?  

HIDDE: Wij zorgen eerst dat het leiderschap en de managers op de hoogte zijn van het programma. Dat is belangrijk want we zien nog veel te vaak dat iedereen wel weet dat het belangrijk is, maar wat ik al zei, er is een deadline, dus de manager staat niet toe aan de collega's dat ze meedoen. Dus eerst uitleggen aan de manager, 'joh, waarom doen we dit en waarom is dit nu zo belangrijk? Niet alleen voor jou maar ook voor je team en hoe reflecteert dat weer terug naar jou?' En dan vervolgens hebben we een challenge die je met het hele bedrijf doet dus mensen maken onderling teams, waar mensen elkaar gaan uitdagen om vijf dagen of zeven dagen aan hun recharge, aan hun wellbeing, hun persoonlijke ontwikkeling, hun productiviteit te werken. En doordat je dat bedrijfsbreed doet, is het ook een stuk leuker. En er zijn altijd mensen die zeggen, 'ja, dat is niet voor mij', maar omdat het maar vijf dagen is, is het kort genoeg voor dat soort, de meest cynische om mee te doen en het is lang genoeg om al effect te merken. En ik kan jou misschien enthousiasmeren om vijf dagen mee te doen en wij doen die, we doen die recharge-week met zijn allen en vervolgens zeg jij, 'dit was echt de bom, ik vond vooral dat koud afdouchen helemaal te gek. Doe je mee met een 30-dagenchallenge?' Dan zal ik zeggen, 'hé, het was hartstikke leuk, you are on your own' en vervolgens kun jij dan wel in een individuele challenge dat koud afdouchen 30 dagen gaan doen zodat je die motivatie die mensen dan hebben om iets door te zetten, om iets goeds te veranderen, ook vasthoudt. En door mensen uit hun normale patronen te halen, uit hun normale mindset, zijn ze ook, staan ze ook meer open om dingen als werkdruk onder het licht te houden. Want uiteindelijk is die werkdruk is gewoon bij bedrijven wat ik zei, die wordt steeds hoger, dus je wilt mensen daar beter mee leren omgaan en vaak kan een ander patroon, bijvoorbeeld in de ochtend al bijdragen met hoe je naar je dag kijkt en doordat je gedurende de dag recharge-momenten voor jezelf inplant, kun je ook anders kijken naar, wat moet ik allemaal doen? Wat is nu echt belangrijk? Wat is de hoofdzaak en wat is de bijzaak? Er zijn heel veel mensen super in e-mail beantwoorden tegenwoordig, maar als wij met zijn allen email zitten te beantwoorden dat is niet heel goed voor de business. Dus we vergeten heel vaak te hoofdzaak en juist door even een stap terug te nemen, kun je het overzicht weer krijgen en kun je dus inderdaad ...ben ik eigenlijk wel met de juiste dingen bezig?  

ARJEN: En heb je nog wat voorbeelden van, je noemde net al even koud afdouchen, heb je nog wat voorbeelden van waar je zegt, 'dat zijn ook elementen die wij weleens doen en die inderdaad ook wel in de smaak vallen bij veel medewerkers waar ze misschien in eerste instantie niet aan denken'.  

HIDDE: Je device uit ’s avonds voor het gaan slapen. Dat zijn wonderbaarlijke oplossingen om beter te slapen. Uiteindelijk, we hebben een chronisch slaaptekort met zijn allen dus hoe beter wij met zijn allen gaan slapen des te beter ook je die keuzes kan maken. Meer focus gedurende de dag maar ook beginnen met iets wat echt heel belangrijk voor je is en daarna pas je e-mail open gaan maken. Het zijn allemaal redelijk voor de hand liggende dingen alleen niemand doet het. Maar ook sneller lezen, gezonder eten, zijn allemaal onderdelen die bij kunnen dragen aan meer energie en meer tijd en meer productiviteit gedurende de dag.  

ARJEN: Ik kan me voorstellen dat ook mensen nu zitten te luisteren denken, ik wil het wel een beetje proberen in mijn werk en dat krijg ik toch niet echt van de grond omdat je toch een beetje stuitert op zo'n cultuur in je team van, laat het gewoon lekker bij hoe het was. We zitten niet op verandering te wachten. Hoe zorg je dat er toch een beetje ...?  in komt en dat mensen mee willen gaan. Heb je daar een idee over?  

HIDDE: Belangrijkste is dat, je bent een van de omgeving. Ze zeggen altijd: "Je bent het gemiddelde van de vijf mensen waar je het meest mee omgaat." Google heeft daar heel mooi onderzoek naar gedaan over high performing teams en het belangrijkste element is dat je met je team, dat je daar het vertrouwen vindt maar dat je elkaar ook meeneemt in zoiets. En daarom doen we eigenlijk ook alleen bedrijfsprogramma’s waarbij je dus echt met je team aan de slag gaat. Want als jij heel enthousiast bent over bepaalde zaken, over zo’n programma en je bent de enige, dan wordt het heel lastig om dat door te zetten. Terwijl als je het met zijn allen doet, dan zie je dat het dus makkelijker wordt, leuker wordt en ook breder gedragen waardoor het effect veel groter is. En wat wel leuk is, wij doen nu steeds meer onderzoek met bedrijven waar we dan rechargen en wat je ziet is dat de bedrijven die het best presteren in, tijdens een recharge-week ook op de werkvloer beter presteren. En dat die ook een betere, hoe zeg je dat, betere ervaring hebben wat betreft de werkdruk. De werkdruk Is bij al die teams hetzelfde maar op het moment dat ze met zijn allen aan de slag gaan, met zo’n recharge-programma, zie je dus dat ze die werkdruk anders gaan beleven. Dat de stress gewoon een betere plek krijgt en dat mensen daar anders naar gaan kijken en op die manier zie je dan ook dat effect, dat als je het samen doet, dat het veel krachtiger is.  

ARJEN: Dus heel cruciaal, als je voelt, ik moet hier iets mee, ga dan niet in je eentje dat hele traject door of op zoek, maar probeer vooral collega’s erbij te betrekken.  

HIDDE: Ja.  

ARJEN: En dan, je zegt net al: "Je ziet hele goede resultaten", hoe, kun je dat dan ook een beetje inzichtelijk maken? Dat je ook echt daadwerkelijk zoiets van, hé, het heeft effect.  

HIDDE: Ik heb zelf vijf jaar bij Google gewerkt en daar was meten is weten, data is king, alle clichés die daar vandaan komen en wij meten dus ook heel veel om te kijken van, wat zijn activiteiten die goed aanslaan? Hoe wordt er gereageerd? Er is een heel coachingselement in het programma dus dat contact opgenomen kan worden met de coaches. Welke vragen worden daar gesteld? Hoe snel worden die opgelost? Kunnen mensen daarmee verder? Dus er zitten surveys in dus we kunnen heel duidelijk zien of bijvoorbeeld die werkdrukervaring omhoog of omlaag gaat na een week en welke elementen daarbij aan bijdragen. Dus juist die data maakt het zo interessant.  

ARJEN: We gaan een beetje naar het einde en waar ik ook nog wel benieuwd naar ben is van, jullie maken het eigenlijk al heel klein maar hoe zou je nu eigenlijk morgen hier al mee kunnen beginnen, met rechargen? Als je toch even zegt, 'ik ga het in ieder geval voor mezelf doen' of je nu leidinggevende bent, professional, je toch zegt, 'ik wil even dat eens ervaren hoe dat voor mij is', wat zijn dan de eerste stappen daartoe?  

HIDDE: Mijn eerste advies zou zijn en dat is iets wat relatief weinig gebeurt, is gewoon eens met je team gaan zitten van, jongens, hoe staan we in de wedstrijd? Gewoon een nulmeting want als dat ontbreekt, dan kun je van alles gaan doen, misschien heeft jouw team wel juist onderling behoefte aan iets anders, misschien is het, dat is natuurlijk per team een beetje verschillend, bij het ene team is het werkdruk. Er zijn ook teams die lijden aan bore-out, die hebben gewoon te weinig eigenlijk te doen of te veel repeterende zaken. En als mens wil je, je wilt gezien worden, je wilt weten dat je werk ertoe doet en je wilt dat op een bepaalde manier meetbaar inzichtelijk hebben. Dat zijn drie zaken die heel vaak tekortschieten in teams omdat er gewoon te weinig gecommuniceerd wordt. We zeiden vroeger altijd: "Niet lullen maar poetsen", het wordt langzamerhand tijd dat we 'niet poetsen maar lullen' gaan invoeren want er wordt gewoon heel weinig echt gesproken. En dan hebben we het over de great conversations en het goede gesprek zeg maar, alleen het wordt steeds moeilijker om dat goede gesprek goed te doen.  

ARJEN: Ik vind het heel leuk dat ik vraag, wat kun je nu in je eentje doen? Je gaat gelijk weer terug, doe het met je team. Dus dat is wel echt de belangrijke boodschap die ik hier voel. Ga het nu niet in je eentje oplossen maar dat team is daar zo belangrijk in want als je het in je eentje doet en de rest gaat niet mee, dan sterft het misschien wel sneller dood. Pak het samen op. Als werkgever tot slot, leidinggevende, zou je dat nog kunnen aanjagen, heb je daar nog iets voor hoe zij die rol ook op kunnen pakken?  

HIDDE: Sterker nog, heel belangrijk want het blijft vaak een HR-ding. Oh, leuk, we moeten iets met vitaliteit doen, tik in de box, juist de betrokkenheid vanuit de directie is essentieel. We hebben een aantal recharge-weken per jaar. In de tweede recharge-week kwamen er foto’s door van leidinggevenden die allemaal in de sportoutfit aan het planken waren en de strijd tegen elkaar aangingen en daarmee gaat het echt leven en dat is vaak zo dat, mensen doen niet wat je zegt maar ze doen wat je doet. Op het moment dat als jij als leidinggevende daar het voorbeeld geeft, het voortouw neemt, dan heeft dat een onwijze impact op de organisatie. Dus vandaar dat we ook altijd kijken naar, wat kun je nu met die leiders doen? Hoe kun je mensen echt laten zien dat dat leiderschap betrokken is? En dat kan vaak veel eenvoudiger dan dat mensen denken, dat kan al met een kort videobericht, kun je dat al aftrappen.  

ARJEN: Prachtig. Maar belangrijk dus: maak het vooral ook een beetje leuk zodat mensen weten dat het eigenlijk heel gaaf is om hiermee bezig te gaan.  

HIDDE: Dat is misschien nog wel de belangrijkste inderdaad. Ik zei vroeger toen ik begon: "Het moet effectief zijn", logisch, het moet fun zijn anders doen we het niet en schaalbaar, maar met name dat 'fun', we hebben het allemaal al zo druk, die agenda staat al zo vol, dat als je alleen maar een mailtje uitstuurt, 'jongens, we doen een vitaliteitsprogramma', dat sterft een stille dood. Je wilt echt leuk maken dat mensen denken, hé, dit is anders, hier wil ik mee aan de slag. Waar kan ik me aanmelden?  

ARJEN: Precies. Tof. En nu is het natuurlijk iets waar je als bedrijf ook in moet investeren, durven investeren, in dat rechargen en daar tijd voor nemen, het gesprek te voeren, maar we zitten natuurlijk in een fase waarin voor heel veel bedrijven, ja, je zou kunnen zeggen, 'het water aan de lippen staat', het zijn moeilijke tijden, crisis, arbeidsmarktcrisis, noem maar op en dan zou je kunnen zeggen, 'ja, maar rechargen, meer tijd nemen? Dat is een soort kerstpakket, dat komt wel weer op het moment dat het allemaal goed gaat en we het kunnen betalen'.  

HIDDE: Dat is dus een enorme misvatting, dat het een kerstpakket is en dat het, kijk, wij brengen het naar de werknemer als iets leuks en fun en we gaan dit met zijn allen doen, maar het is echt essentieel voor bedrijven, voor teams, voor bedrijfsculturen, om hier iets aan te doen. Want als je dit vergeet, als je de menselijkheid vergeet, dan werken mensen inderdaad alleen nog maar voor een salaris en vaak als het water je toch al aan de lippen staat, ben jij niet degene met het beste salaris of de beste arbeidsvoorwaarden. Op het moment dat jij dus meer kan bieden, wat misschien relatief of in het beginsel wat meer kost maar relatief helemaal niet, dan doe je daar dus niet alleen jezelf maar ook je personeel een heel groot voordeel mee. Eén iemand die burn-out gaat omdat de cultuur intern verziekt is, weegt al niet meer op tegen alle kosten in verhouding een stuk duurder dan dergelijke initiatieven of los van of je nu een recharge-programma inzet of andere programma’s, maar bewust bezig zijn met het welzijn van je mensen, kan alleen maar voordeel opleveren.  
 
ARJEN: Mooi. Ik hoop dat we mensen een beetje hebben kunnen enthousiasmeren om hiermee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd. Mag ik jou in ieder geval hartelijk danken voor je inspiratie, Hidde?  

HIDDE: Jij ook. Heerlijke wandeling.  

ARJEN: Ja, zeker. Dat waren de 1.000 stappen met Hidde de Vries en hopelijk heb je nu een iets beter beeld gekregen van wat rechargen nu eigenlijk inhoudt en wat het voor je kan betekenen. En vooral als je wilt beginnen, doe het nu niet alleen maar gebruik je team, doe het samen, ga daarover in gesprek met elkaar. Heb je met ons meegelopen? Complimenten, en wil je meer inspiratie? Ga dan naar zk.nl/zakelijk