AbroadAchmeaicons/rich/96/additional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvatarBallpointbasic-insurancebijeenkomstBinocularsbonesCalculatorcalender Chat chevron-rightcircle-crossclockcommunitycross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datelogo digiddip pendocumentDownloadeducatiefEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyhandsHear And SpeakHomehospital-crossHospitalinfo-signinstagramlamplaptopLego BricksLight Bulblinkedinlive_streamLocation MarkerLoopMailmanaging-contactMedicinMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardPayment infoPersonal infoPiggy Bankicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpluspodcastPregnancyShapeQuestion Answerquestion-markReceiving MoneyRemainingrocketrssscaleSearchShaking HandssheetShield CrossedshoppingcartSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuggestionswipetagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptipToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowarning-signwhatsappyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1divider-2experience-header-blockquote-cornerSquare
Sla navigatie over
Zilveren Kruis logo
Nederlands
  • Login Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • About Mijn Zilveren Kruis
  • Home
  • Insurances

    Zilveren Kruis

    • National healthcare insurance
    • Basic healthcare insurance
    • Basis Plus Module
    • Supplementary insurance
    • Dental insurance
    • Calculate premium Zilveren Kruis

    ZieZo

    • ZieZo insurances
    • ZieZo basic health insurance
    • ZieZo supplementary insurance
    • ZieZo dental insurance
    • Calculate ZieZo Premium

    Other insurances

    • Aon Vitaal
    • Aon Asia
    • Collective insurance
    • Students
  • Reimbursements
    • Excess
    • Statutory contribution
    • To policy terms and conditions
    • Find a care provider
    • Claims
    • View all reimbursements (in Dutch only)
  • Healthcare services
  • Financial affairs
    • About financial affairs
    • Check payment options
    • Modify payment details
    • Paying excess in instalments
  • Service & Contact
    • Contact
    • Shorten waiting list (in Dutch only)
    • Cancellation
    • About us (in Dutch only)
    • File a complaint (in Dutch only)
  • Nederlands
Zoeken

Bijzondere optische hulpmiddelen
Vergoeding 2025

Bent u slechtziend? Bij Ziezo krijgt u een vergoeding voor bijzondere optische hulpmiddelen.

Bekijk de vergoedingen van 2024
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD?
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

ZieZo Basisverzekering

100%

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een verwijzing nodig

  • Vraag de verwijzing aan bij uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden. Bij een eerste aanschaf heeft u, naast de verwijzing, ook een motivatie nodig. U kunt met de verwijzing direct naar een gecontracteerde leverancier. Deze stelt een offerte op.
  • Voor een elektronische handloep kunt u de verwijzing en motivatie vragen aan uw behandelend arts.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

ZieZo Basisverzekering

100%

ZieZo Aanvullend 1geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een verwijzing nodig

  • Vraag de verwijzing aan bij uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden. Bij een eerste aanschaf heeft u, naast de verwijzing, ook een motivatie nodig. U kunt met de verwijzing direct naar een gecontracteerde leverancier. Deze stelt een offerte op.
  • Voor een elektronische handloep kunt u de verwijzing en motivatie vragen aan uw behandelend arts.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

ZieZo Basisverzekering

100%

ZieZo Aanvullend 2geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een verwijzing nodig

  • Vraag de verwijzing aan bij uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden. Bij een eerste aanschaf heeft u, naast de verwijzing, ook een motivatie nodig. U kunt met de verwijzing direct naar een gecontracteerde leverancier. Deze stelt een offerte op.
  • Voor een elektronische handloep kunt u de verwijzing en motivatie vragen aan uw behandelend arts.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U kunt terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Waar kunnen wij je mee helpen?

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Polisvoorwaarden
  • Alles over onze ZieZo zorgverzekering

Handige Links

  • Download polisvoorwaarden
  • Vergoedingenwijzer ZieZo 2025

Komt u er zelf niet uit?

Chatbot Ziv geeft 24/7 antwoord op uw vergoedingsvragen in de Zilveren Kruis-app.
Vraag het Ziv

Our insurances

  • Basic insurance
  • Supplementary insurance
  • Dental insurance
  • ZieZo basic insurance

Arrange yourself

  • Add family member
  • Apply for maternity package (in Dutch only)
  • Register a birth (in Dutch only)
  • Register address (in Dutch only)
  • Turning 18 (in Dutch only)
  • Living together, getting married or separated (in Dutch only)

Quickly to

  • Log in to Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Submit claims
  • Calculate premium
  • Find a reimbursement
  • Find a care provider
  • Service and contact
  • Work at Zilveren Kruis (in Dutch only)

Our Zilveren Kruis app

  • QR code links to the Zilveren Kruis app
  • App Store
  • Google play
  • disclaimer
  • privacy
  • safety
  • cookies
  • money wise
  • toegankelijkheid
  • pers