Staan en zitten

Een goede sta- en zithouding is belangrijk. Maar hoe doet u dat? En wat als u in situaties zit waarin het lastig is om op te staan? Thierry Petit geeft handige tips met duidelijke video’s.

Staan en zitten

Een goede sta- en zithouding is belangrijk. Maar hoe doet u dat? En wat als u in situaties zit waarin het lastig is om op te staan? Thierry Petit geeft handige tips met duidelijke video’s.

Staat u goed?

Minder lang zitten en vaker opstaan. Dat is gezonder voor uw lijf. Maar wat is een goede stahouding? Thierry Petit legt het in deze video stap-voor-stap uit.

Zit u goed?

Soms zou u wel willen opstaan, maar laat de situatie dat niet toe. Bijvoorbeeld tijdens een vergadering. Of als u in de bioscoop zit. Thierry Petit legt in deze video uit wat een goede zithouding is.

Handige tips om minder te zitten en vaker op te staan

ochtend

  • Nog even het journaal kijken voor u vertrekt? Ga niet zitten, maar kijk staand. Of maak in de tussentijd uw lunch. Dat scheelt u al snel 10 zitminuten.
  • Pakt u voor kleine stukjes uit gewoonte de bus of auto? Ga eens lopen. Of stap eens een halte eerder uit. Dat scheelt u al snel 20 minuten.
  • Parkeer uw auto een stukje verderop. Daar heeft u in de middag dan gelijk voordeel van. Dat scheelt u al snel 10 zitminuten.

middag

  • Drink veel water. Dan moet u vaker opstaan om naar de WC te gaan. Dat scheelt u al snel 10 zitminuten op een dag.
  • Haal altijd zélf uw koffie. En bied de mensen om u heen ook wat vaker iets aan. Dat scheelt u al snel 15 zitminuten.
  • Bellen? Doe dat dan staand of lopend. Dat scheelt u al snel 20 zitminuten.

avond

  • Lekker lezen? Goed idee om na elke 50 bladzijden even op te staan en u uit te rekken.
  • Denk ook eens aan een luisterboek. U hoeft dan niet te zitten. En u kunt ondertussen allerlei klusjes doen. Dat scheelt u al snel 50 zitminuten.
  • Papier en plastic weggooien? Een prima manier om elke avond een korte wandeling te maken. Dat scheelt u al snel 15 zitminuten.
  • Toch een tv-avondje? Probeer tijdens elk reclameblok te blijven staan. Dat scheelt u al snel 20 zitminuten op een dag.

Zorg dat u goed zit

Soms kunt u lang achter elkaar zitten niet voorkomen. Zeker als u een rijdend beroep heeft of op reis gaat. Met de volgende handige tips van Thierry Petit maakt u het lange zitten prettiger voor uzelf en uw lichaam.


Auto, bus of vrachtwagen

De stoel de hele rit in dezelfde stand laten, is niet goed. Als u de stand verandert, heeft uw lichaam een goede doorbloeding.

Als u rijdt, houdt u uw voeten in een gebogen houding. Zo krijgt u stijve voeten. Als u de billen aanspant, duwt u uw bovenbenen weer even op hun goede plek.

Even de benen strekken, is niet voor niets een bekende uitdrukking. Neem regelmatig een pauze en strek die benen.

Vliegtuig

Zorg voor ondersteuning van de lage rug. Dat kan een klein kussentje zijn. Of een opgerolde jas. Plaats deze ondersteuning op de plek van uw rug net onder de ribbenkast. De wervelkolom blijft zo beter staan.

Het liefst elk half uur. Vindt iemand naast u dat vervelend? Span dan in elk geval regelmatig uw billen en bovenbenen aan. Strek uw benen en duw uw heupen naar boven. Zo strekt u de heupen.

Geen alcohol, maar water of sap. Uw huid en spieren blijven zo soepeler.

Deel uw ervaring

Hoe zit dat met uw zitgedrag? Bent u een echte ‘zitter’ of staat u juist vaak op? En heeft u misschien leuke tips om minder te zitten en vaker op te staan? Deel uw ervaring met andere mensen in onze community.

Deel uw ervaring