Waarom een koolhydraatarm dieet niet voor iedereen een goed idee is

Collega’s die opeens een salade mee naar hun werk nemen. Vrienden die de friet laten staan. Het koolhydraatarme dieet lijkt iedereen zo makkelijk af te gaan. Toch maar eens proberen dan? Nee, zegt de wetenschap, want sprookjes bestaan niet.

Header Waarom een koolhydraatarm dieet geen goed idee is (maar dit werkt wél!)

Het is natuurlijk een briljant idee: het skippen van de meest saaie etenswaren uit ons dieet en voila: de kilo’s vliegen eraf. Want zonder rijst, pasta en granen blijft er genoeg lekkers te eten over. En dus hebben we allemaal een kennis die geen brood meer eet en een salade meebrengt naar het werk. Vrienden die tijdens een etentje in een restaurant de frieten aan zich voorbij laten gaan en alleen een stukje vlees en groenten bestellen. Het is steeds normaler geworden om geen koolhydraten te eten. “Ik kan alles eten wat ik lekker vind,” zeggen ze opgewekt. “Ik laat alleen de niet-boeiende dingen staan.”

Schrappen dan maar?

De gedachte erachter is begrijpelijk: koolhydraten bestaan uit suikers, suikers maken dik en dik is ongezond. Dat klopt, vindt ook emeritus hoogleraar Innovatie in Gezonde Voeding Fred Brouns van de Universiteit Maastricht. “Dat een zo laag mogelijke inname van suiker het risico op overgewicht en diabetes vermindert, staat buiten kijf. Een koolhydraatarm dieet wordt vaak aanbevolen aan mensen met diabetes type 2. Daar leidt dit dieet tot snelle resultaten zoals een verminderde hyperglycemie.”

De vraag is echter of iedereen koolhydraten volledig moeten schrappen uit zijn voedingspatroon. Want afgezien van het feit dat koolhydraten lekker zijn, hebben we ze ook nodig. Brouns: “Uit ons onderzoek blijkt, dat een koolhydraatarm dieet (ook wel ketogeen dieet genoemd) tot ongunstige effecten kan leiden. Vooral de lage hoeveelheid vezels en het hoge vetgehalte van een koolhydraatarm dieet leiden tot ongunstige invloeden op de darmflora.”

Moeilijk vol te houden

Daarbij is een koolhydraatarm dieet ook heel moeilijk vol te houden en is het risico groter om na zo’n dieet juist weer snel naar de koolhydraten te grijpen. “Er zijn op dit moment eigenlijk geen betrouwbare gegevens beschikbaar over de gezondheidsvoordelen van een zeer koolhydraatarm dieet op de lange termijn,” benadrukt Brouns. Uit internationaal onderzoek komt ook het beeld naar voren dat een koolhydraatarm dieet niet wordt aanbevolen. Een beter idee is het om het eetpatroon bij te stellen in plaats van extreem te veranderen. Twee boterhammen en wat pasta of rijst bij het avondeten (100 tot 150 gram koolhydraten per dag) is een stuk beter vol te houden en vanwege de vezels is het ook beter voor de darmen. Brouns: “Belangrijk daarbij is dan wel dat er sprake is van het kiezen van koolhydraatbronnen met een hoog vezelgehalte en vooral onverzadigde vetbronnen. Maar het meest effectief in het voorkomen van overgewicht en diabetes is een gelijktijdige aanpassing van meerdere leefstijlfactoren. Denk daarbij naast gezond eten ook aan kwantitatief minder eten, stoppen met roken, matig alcoholgebruik en meer beweging.”

Is dat even balen

Sjonge. Een ‘gebalanceerd dieet’ dus, daar komt het dus altijd weer op neer. Is dat even balen, want we hebben er zoveel mensen wél flink van zien afvallen en ook nog eens ogenschijnlijk moeiteloos. Sprookjes bestaan dus niet, ook al hoopten we heel even van wél..

Gerelateerde artikelen

Barbara hanteert de andersom-opschepmethode in de keuken.

Waarom Barbara de andersom-opschepmethode hanteert

Elke dag 350 gram groente eten, hoe dan?! Barbara lukte het al jaren niet. Totdat ze de andersom-opschepmethode toepaste.

Een man bezig met bewust eten in de keuken.

11 hardnekkige misverstanden rondom afvallen

Wat veel mensen niet weten is dat we afvallen vaak verkeerd aanpakken. Te snel, te weinig doordacht en vooral: te ongeduldig.

Dit is dé gouden tip voor wie minder vlees wil eten

Misschien wil je het wel, minder vlees eten, maar in de dagelijkse routine grijp je er in de supermarkt toch weer vanzelf naar. Zó lukt het misschien wel.