Waarom niksen niet helpt tegen vermoeidheid (maar dit wel)

Hoe komt het toch dat we sommige dagen doodmoe van het werk komen en andere dagen niet? Het antwoord ligt ergens tussen minder multitasken en meer beweging in. Gelukkig zijn de oplossingen relatief simpel, je moet het alleen even weten...

Meisje peutert in neus

Hoe kan het dat we vaak aan het eind van een werkdag te moe zijn om nog te sporten, te koken of ’s avonds af te spreken? Terwijl we fysiek die dag eigenlijk helemaal niet zo actief zijn geweest, en vooral (achter de computer) hebben gezeten. Dat komt doordat kantoorwerk ons niet zozeer fysiek uitput, maar mentaal.

Wat betekent mentale oververmoeidheid?

Mentale oververmoeidheid wordt gekenmerkt door andere symptomen dan fysieke vermoeidheid. Zo hebben mensen die mentaal oververmoeid zijn volgens de Hersenstichting vaak moeite zich te concentreren en zijn ze sneller afgeleid. Ook hebben ze een korter lontje en moeite om belangrijke beslissingen te nemen. En als laatste dus inderdaad weinig energie om naast het werk nog te sporten of andere dingen te ondernemen. Hierdoor wordt mentale vermoeidheid vaak verward met fysieke vermoeidheid. Verschil: het helpt bij fysieke vermoeidheid wél om even bij te komen met een avondje Netflix of een weekendje bijslapen, maar mentale uitputting vereist een andere aanpak.

Mentale vermoeidheid voorkomen

Om ’s avonds niet helemaal als een couch potato in elkaar te zakken is het belangrijk zoveel mogelijk oorzaken van stress weg te nemen tijdens de werkdag, zodat je hersenen niet overwerkt raken. Maar wat veroorzaakt nou precies die overprikkeling? Het antwoord is: multitasken. We denken dat we dat kunnen, maar eigenlijk valt dat tegen. Neuropsychiater Theo Compernolle beschrijft dit in zijn boek Zo haal je meer uit je brein. Ons brein is eigenlijk niet geschikt om veel informatie tegelijk te verwerken. Als het dit wel moet doen werkt het minder goed. Wanneer we tijdens ons werk gestoord worden door collega’s, onze telefoons, pushmeldingen, binnenkomende e-mails, geluiden of social media, raakt het overprikkeld.

Tips

Gelukkig zijn de oplossingen hiervoor relatief simpel:

  • Moeilijke klus? Ga twee uurtjes offline. Of begin met twee uurtjes thuiswerken, als je werkgever dat toestaat.
  • Zet meldingen en (sommige) geluiden van telefoon, social media en e-mail standaard uit (of stil).
  • Gebruik een geluidsdichte koptelefoon tijdens taken waarvoor concentratie nodig is of zoek een stilteplek op.
  • Zorg dat het duidelijk is of collega’s wel/niet kunnen storen.
  • Neem pauzes zodat je brein tot rust kan komen: loop een rondje, haal thee, of kijk simpelweg even uit het raam.
  • Maak een taak af, voordat je aan een volgende (nieuwe) taak begint. Vind je dat lastig? Gebruik de Pomodoro techniek.

Toch mentaal oververmoeid? Probeer dan dit

We weten allemaal hoe verleidelijk het is om na een lange, stressvolle dag met een afhaalmaaltijd voor de televisie te ploffen om te ‘ontspannen’. Toch is dit precies wat we niet zouden moeten doen volgens neuro-wetenschapper Erik Scherder. Om stress en mentale uitputting tegen te gaan, is het namelijk belangrijk om de Hippocampus en de frontale lob te stimuleren. En dit gebeurt onder andere door beweging, het luisteren van muziek en genoeg slaap, zoals hij uitlegt in dit interessante mini-college. In plaats van lusteloos een serie kijken, kunnen we dus beter een muziekje opzetten en een fijne avondwandeling maken. Daarna op tijd onder de wol en we kunnen er mentaal weer helemaal tegenaan.

Aan de slag met Actify

Wil je graag meer ontspannen, maar weet je niet hoe? Download dan kosteloos de Actify Vitaliteitscoach app. Actify helpt je in kleine stappen naar een gezonder leven.

Of lees meer over Actify

Gerelateerde artikelen

Een vrouw die last heeft van een burn-out.

Wat Leonie deed toen ze randje burn-out was

Leonie sliep plotseling hele nachten niet en haar hoofd maakte overuren. Nu gaat het beter. Dit is wat ze deed.

Man staart uit raam naar buiten

Overprikkeld! Zo herken je dat

Iedereen kan het gevoel krijgen dat het allemaal teveel wordt. En wie dan niet oplet heeft een risico op oververmoeidheid (of burn out). Op tijd maatregelen nemen is belangrijk.

Persoon pakt medicijnen

Dit wil je weten over spanningshoofdpijn.

Heb je last van spanningshoofdpijn? Gelukkig vaak onschuldig. Maar dat neemt niet weg dat je er totaal niet op zit te wachten. Probeer deze tips eens.