Een beetje meer JOMO is goed voor iedereen (ja, ook voor jou!)

Als je op Instagram rondstruint, kun je spontaan het idee krijgen dat je leven niet wervelend genoeg is. Vooral jonge mensen hebben last van FOMO (Fear Of Missing Out); ze willen niks missen. Maar overal bij willen zijn kan ook stress opleveren. Daarom een pleidooi voor een beetje meer JOMO (Joy Of Missing Out).

Jonge vrouw schildert
Vrijdagavond. Na een lange werkweek zit je lekker een beetje door je tijdlijn te scrollen. Ineens zie je hoe een paar van je collega’s samen op het terras zitten. En je denkt: ‘huh, waarom ben ik daar niet? Waarom zit ik hier saai op de bank?’ Weg ontspannen gevoel.

Even door de feed scrollen

Vooral jonge mensen hebben last van FOMO, oftewel het gevoel overal bij te moeten zijn en niks te mogen missen. Dit komt waarschijnlijk doordat zij meer gebruik maken van social media zoals Instagram en Facebook. Uit internationaal onderzoek van Engelse en Amerikaanse universiteiten blijkt dat social media een van de belangrijkste factoren zijn in het opwekken van FOMO. Zo kan het dus zijn dat eventjes door Instagram scrollen toch een stuk minder ontspannend werkt dan we in eerste instantie denken.

Overal ja op zeggen

Natuurlijk is het helemaal niet gek om af en toe te balen als we een feestje missen. Maar het lastige aan FOMO is dat het averechts werkt. Als we er te veel aan toegeven, weerhoudt het ons er juist van te doen wat we eigenlijk willen. Door overal ja op te zeggen, ook als we helemaal niet zo’n zin in hebben, houden we amper tijd over voor belangrijke dingen. Zoals ontspanning, creatieve projecten of tijd doorbrengen met familie. We hoeven niet toe te geven aan de sociale druk om altijd op de juiste plek met de juiste mensen te zijn. We kunnen er ook voor kiezen tijd door te brengen in ons eigen gezelschap. In ons eigen huis, terwijl we tijd besteden aan dingen die we echt belangrijk vinden.

JOMO, zo doe je dat!

JOMO houdt eigenlijk niet meer in dan dat je bewust met je tijd omgaat. Je laat je niet leiden door wat andere mensen van je verwachten, maar kiest vanuit je eigen voornemen waar je energie in steekt. En zo pak je dat aan:

  • Ga offline: Social media is een van de grootste opwekkers van FOMO, dus leg die telefoon even weg. Lees een boek, maak een wandeling, ga sporten of spreek af met een dierbare.
  • Reflecteer: Ga na hoe je je tijd nu besteedt. Welke activiteiten doe je vooral voor anderen, en wat doe je echt voor jezelf. Kies vaker voor activiteiten of tijdsbestedingen die passen bij jóuw wensen en lange-termijndoelen.
  • Stel prioriteiten: Plan de dingen die jij het belangrijkst vindt. Zo weet je zeker dat ze ook daadwerkelijk gebeuren en niet ondergesneeuwd raken in een drukke agenda. Hoe meer tijd je maakt voor dingen die jou blij maken, hoe minder je je druk maakt om hoe anderen hun tijd besteden.

Wanneer je je telefoon weglegt en echt bewust nadenkt over wat je wil doen, wordt het makkelijker je niet met anderen te vergelijken. Het gevoel overal achteraan te moeten hollen verdwijnt, en maakt plaats voor ontspanning. Wat een rust.

Gerelateerde artikelen

Vrouw met bril glimlacht
Artikel
3 minuten lezen

Aïsha plant tijd voor zichzelf in haar agenda

Aïsha kan door de drukte van haar werk en gezin vergeten op adem te komen. Daarom neemt ze bewust tijd voor zichzelf.

Een vermoeide vrouw in het openbaar vervoer.

Waarom niksen niet helpt tegen vermoeidheid

Hoe komt het toch dat we sommige dagen doodmoe van het werk komen? Terwijl we vooral (achter de computer) hebben gezeten?

Persoon pakt medicijnen

Dit wil je weten over spanningshoofdpijn.

Heb je last van spanningshoofdpijn? Gelukkig vaak onschuldig. Maar dat neemt niet weg dat je er totaal niet op zit te wachten. Probeer deze tips eens.