Waarom regelmatig sporten het effect van veel zitten dus niet verhelpt

Drie keer in de week sporten en in het weekend nog even een flink stuk fietsen. Lekker bezig, zou je denken. Helaas blijkt heel Nederland daarnaast 8,5 uur per dag te zitten. En laat dat nou volgens nieuw onderzoek even ongezond te zijn als niet sporten. Echt? Ja, echt. Lees en huiver.

Benen van 2 personen liggen op de bank

Lang leve de moderne tijden en de technologie: daarom hoeven we tegenwoordig geen zware lichamelijke arbeid meer te verrichten om ons kostje bij elkaar te verdienen. Fijn natuurlijk, dat we niet meer met de ossenploeg het land op hoeven. Maar aan al die vooruitgang zit ook een nadeel: we zitten veel teveel. Nederlanders zitten dagelijks gemiddeld 8,7 uur, hoogopgeleiden zelfs 9,5 uur per dag. Dat blijkt steeds weer uit onderzoek. En al dat gezit doet natuurlijk weinig voor onze gezondheid. De oplossing lijkt eenvoudig: regelmatig sporten om het zitten te compenseren. Maar zo simpel is het niet.

Op de bank ploffen

Natuurlijk weten we dat bewegen gezond is. En sporten is hip, dus we hardlopen en wielrennen ons drie slagen in de rondte. Superverantwoord en goed bezig voelen we ons. Maar er is vervelend nieuws: je drie keer per week in het zweet werken heft het effect van een zittende baan niet op. Sporten is goed en gezond, maar aan al dat zitten van tegenwoordig moeten we ook wat doen.

Groot onderzoek van de Universiteit van Maastricht laat dat zien. Iemand kan de fitste marathonloper van het westelijk halfrond zijn, maar wie daarnaast het grootste deel van de dag doorbrengt achter een bureau en daarna thuis op de bank ploft, heeft later 15% kans op een verminderde suikerstofwisseling en 22% meer kans op diabetes type 2. Wat er dan wel voor zorgt dat je gezond oud wordt? Een zittend bestaan zoveel mogelijk beperken.

Een rubberen bal

Die ene collega die elke dag 20 kilometer naar kantoor fietste, altijd wandelde in de lunchpauze – en ook nog op zo’n rubberen bal achter de computer zat zorgde misschien voor rollende ogen, maar uiteindelijk was dat degene die het laatst lachte. Die bleef namelijk in beweging, waardoor de stofwisseling niet vertraagt, de hartslag niet daalt en het brein alert blijft. Dat is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest: het zorgt namelijk voor minder stress.

In deze tijd dat we grotendeels thuiswerken, zijn bovenstaande voorbeelden misschien niet allemaal haalbaar. Niet iedereen heeft immers thuis zo’n fijne bal om op te zitten. Maar gelukkig zijn er ook thuis allerlei mogelijkheden om gewoon lekker te bewegen.

Tussen al dat harde werken door kun je nu gemakkelijk even een moment pakken om een blokje om te gaan. Even een frisse neus. Een potje Just Dance met de kinderen, een wasje ophangen of even de stofzuiger door het huis trekken. Bepaald geen topsport, maar je zorgt er wel voor dat je lichaam de pauzeknop niet indrukt en dus actief blijft. En dat is nodig als je straks graag oud en grijs achter de geraniums wilt kunnen zitten (op een rubberen bal natuurlijk).

PS: benieuwd naar het aantal uren dat je zit? Doe hier de Zitcheck

Aan de slag met Actify

Wil je meer bewegen, maar word je niet gelukkig van de sportschool? Maak kennis met de gratis Actify Vitaliteitscoach app! Actify helpt je in kleine stappen naar een gezonder leven.

Of lees meer over Actify

Gerelateerde artikelen

Dame met bokshandschoenen aan
Artikel
3 minuten lezen

Femke pakt het na 3 mislukte sportpogingen anders aan

Het ene sportschoolabonnement na het andere afsluiten, zonder ooit te gaan. Zo lukte het Femke uiteindelijk wél te sporten.

Een vrouw thuis aan het sporten.
Artikel
4 minuten lezen

Onbewust sporten met deze simpele oefeningen

Voor het trainen van spieren hoef je niet helemaal naar de sportschool . Deze oefeningen vormen bij elkaar een hele workout.

Een man bezig met bewust eten in de keuken.

Sta op voor je gezondheid

Grote kans dat je dit zittend leest. Niet erg, maar ongezond als je het te lang doet. Met deze tips kom je vaker uit je stoel.