Meer bewegen is logisch

Ken je dat? Dat je ’s avonds naar bed gaat en denkt: ik heb vandaag bijna niet gelopen of bewogen? We zijn met z’n allen in een leven beland waarin bewegen steeds minder nodig is. Computers, roltrappen en auto’s zorgen ervoor dat we onze spieren nauwelijks meer nodig hebben. Kies daarom bewust voor momenten van beweging.

Jongen die aan het planken is

Nee, je hoeft echt niet meteen elke dag naar de sportschool als je iets aan beweging wilt doen. Sterker nog: kleine momenten van beweging in je dagelijks leven hebben ook effect. Niet alleen op je lijf, maar ook op je brein.

Geen tijd? Geeft niet! Er zijn allemaal kleine dingen die je tussendoor kunt doen. Probeer je mindset voor de werkdag te veranderen en speur naar mogelijkheden om te bewegen. Loop bijvoorbeeld tijdens je telefoontjes een blokje om, ga staan tijdens je videovergaderingen en verlaat de bus een halte eerder zodat je nog een eindje moet lopen.

Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, kun je een stukje verdergaan, bijvoorbeeld door ’s avonds in plaats van op de bank te zitten eens een wandeling te maken terwijl je naar een podcast luistert. De lat ligt hoog met het advies om 10.000 stappen per dag te zetten, maar met deze leuke tips zou het je zomaar eens kunnen gaan lukken.

Als je daarna nóg meer wilt doen, kan je natuurlijk eerst thuis beginnen met wat simpele oefeningen die bij elkaar een echte work-out vormen. Of je waagt de sprong en gaat eens kijken bij een sportschool in de buurt. Bedenk dat iedereen die daar nu stoer staat te sporten, er ook een keer voor het eerst was, met drempelvrees en al.

In kleine stappen naar een gezonder leven, daar gaat het om. Ietsje meer bewegen, iets minder bewerkt eten, investeren in je relatie, vaker de natuur opzoeken. Het telt allemaal mee in het totaalplaatje van onze gezondheid. Zin om aan de slag te gaan? Klik hier voor meer inspirerende stukken.