Gezonder eten: makkelijker dan je denkt

Gezonder eten of afvallen: we zien het altijd als een heel grote stap. Morgen ga ik beginnen! En dan moet het roer ook meteen helemaal om. Maar een verandering kan ook in kleine stapjes gaan. Je hoeft echt niet meteen te stoppen met alle koolhydraten of te leven op 1200 calorieën per dag.

bak spullen

Kijk eens goed naar wat je allemaal eet op een dag en probeer dan te bedenken waar je makkelijk een verschuiving kunt maken. Neem je avondeten. Of het nou aardappelen-vlees-groente is of een lekkere pasta met saus en groente, probeer eens met de verhoudingen te schuiven. Vandaag neem je niet 70% pasta en 30% groentesaus, maar 50% pasta en 50% groentesaus. Of maak een biefstuk met meerdere soorten groente, zonder aardappels. Zo eet je gelijk al een stukje gezonder. Wie weet vind je het nog lekkerder ook en ga je nieuwe gewoontes uitproberen.

Soms is het natuurlijk ook verwarrend: al die ontwikkeling op het gebied van voeding. Wel koolhydraten (want vezels) of geen koolhydraten (want suikers)? Wat moet je ermee? Betrouwbare informatie is belangrijk en vaak is de middenweg toch de allerbeste oplossing.

Waar veel ruimte zit voor verbetering, zijn die kleine verleidingen onderweg, op kantoor en vlak voor het avondeten. Aan het einde van de dag op een koud perron staan, met een licht hongerig gevoel, terwijl in de kiosk een gezellig licht schijnt. Probeer dan maar eens niet naar binnen te gaan voor een reepje chocolade met zeezout. Als je dat niet meer wilt, ga dan goed voorbereid op pad. En neem een hap uit die appel uit je tas in plaats van de chocola.

Kleine stapjes kunnen tot een groot resultaat leiden. Echt waar, gezonder worden kan ook op een ontspannen manier. Uiteindelijk willen we natuurlijk allemaal een lichaam dat nog heel lang meegaat. En wanneer je lekkerder in je vel zit, merk je dit ook in je dagelijks leven. Je omgeving, je relaties, je slaap, alles telt mee als het om gezondheid gaat.