Dit is dé gouden tip voor wie minder vlees wil eten

Misschien wil je het wel, minder vlees eten, maar voor je het weet leg je toch weer vier tartaartjes in de pan. Herkenbaar? We spraken met Sanne (34) die deze gewoonte wist te kraken met omdenken. Nu kookt zelfs haar vriend vegetarisch.

2 personen in de keuken malen kruiden

Het kwartje viel, vertelt Sanne (34), toen ze een paar jaar geleden haar vriend leerde kennen. “Mijn vriend is totaal geen keukenprins. En toen leerde hij mij kennen en bleek ik ook nog geen vlees te eten. Hij had géén idee hoe hij voor me moest koken.” Maar hij deed het wel. Elke keer als ze bij hem kwam eten, stond de keuken vol pannen en potjes, en kwam er een maaltijd op tafel zonder smaak, zonder kleur, maar met heel veel liefde gemaakt: aardappelen, groente, vis (en Sanne eet eigenlijk ook geen vis).

Heilige driehoek

Sanne eet al sinds haar kindertijd geen vlees. Zij reed paard, haar vader at paardenrookvlees en toen was het in een klap gebeurd. Haar ouders vonden dat ze dan zelf maar moest gaan koken, dus al heel jong liet ze de heilige driehoek van koolhydraten, groente, vlees los. Dat ging zelfs zo ver dat toen haar vriend haar vroeg of ze dan graag Quorn at, een van de eerste vleesvervangers die in de supermarkten te verkrijgen was, ze geen idee had wat hij bedoelde. “Ik had geen idee waar hij het over had. Dat lag in de koeling naast het vlees en daar kwam ik dus nooit.”

Dat was het moment dat bij haar het kwartje viel: als vlees niet in je systeem zit, is het ook heel makkelijk om het niet te eten. “Ik snap heel goed dat als je je voorneemt minder vlees te eten, en je hebt een drukke week dat je denkt: nu even makkelijk doen en húp daar staat weer een tartaartje op tafel. Maar als je het echt in je systeem krijgt, is vegetarisch eten even makkelijk als eten met vlees.”

Makkelijk en snel klaar

Als Sanne door de supermarkt loopt denkt ze aan andere ingrediënten als de basis van de maaltijd: peulvruchten, aubergine, pompoen, paddenstoelen, eieren. “Ik denk dan: het is herfst, ik wil graag iets met paddenstoelen. Dan ga ik fantaseren: wordt het pasta met prei-champignon-roomsaus? Maak ik risotto? Of gebakken paddenstoelen op toast met een heerlijke salade erbij? Is het pompoen, dan denk ik: pompoen-rodelinzensoep met een naanbroodje erbij? Pompoen-kokoscurry met rijst?” Soep is ook een favoriet. “Het is makkelijk en zo snel klaar. Doordeweeks gebruik ik vaak groente uit de vriezer: pompoenblokjes, spinazie, broccoli. Even ontdooien in de magnetron, uitje fruiten, op smaak brengen, staafmixer, klaar. Stukje brood erbij, salade, heerlijk.”

De kinderen eten mee

Aubergine doet het goed bij de kinderen. Nu ze die heeft, maakt ze pasta bolognese met kleine blokjes aubergine. Moussaka en lasagne maakt ze ook voor ze. Ei als basis is ook een fijne doordeweekse classic. “Je bakt wat uien en groente door elkaar heen, en mengt er dan wat eieren door. Die kan je of op een laagje diepvriesdeeg storten en in de oven zetten voor een groentetaart, of je gooit het in de pan en maakt er een frittata van.” En de vriend van Sanne? “Die maakt nu salades met peulvruchten en feta,” zegt ze lachend. “Echt waar.”

Gerelateerde artikelen

Barbara hanteert de andersom-opschepmethode in de keuken.

Waarom Barbara de andersom-opschepmethode hanteert

Elke dag 350 gram groente eten, hoe dan?! Barbara lukte het al jaren niet. Totdat ze de andersom-opschepmethode toepaste.

Een man bezig met bewust eten in de keuken.

Gezond en vitaal 100 jaar worden?

Gezond en vitaal de 100 jaar halen. Wereldwijd zijn er maar 5 plekken waar grote groepen mensen dit halen. Wat is hun geheim?

Pan op groot vuur

Waar rook is... is BBQ!

Een gemiddelde BBQ valt niet bepaald onder het hoofdstuk ‘gezonde maaltijd’. Toch is het mogelijk. Zo maak je de BBQ een stuk gezonder.