11 Redenen waarom je nog steeds niet afvalt (ook al was je net zo lekker bezig)

Afvallen is heel moeilijk: er is niks aan en toch moet je het héél lang volhouden. Maar hoe doen al die mensen met killerbody’s op social media dat dan? Het gaat om een uitgekiende combinatie van factoren. Plus: een beetje zelfacceptatie.

Moeder en dochter breken samen een ei

De strijd tegen de kilo’s, wie heeft ‘m niet weleens gestreden? Maar ongeacht wat alle hippe nieuwe diëten en ultraslanke influencers op social media beloven, op de een of andere manier blijft die killerbody meestal uit. Hoe kan dat nou, als je je drie slagen in de rondte sport, koolhydraten afzweert en zo ontzettend braaf aan intermittent fasting doet? Wat veel mensen niet weten is dat we afvallen vaak helemaal verkeerd aanpakken. Te snel, te weinig doordacht en vooral: te ongeduldig. Gewicht verliezen en vervolgens op gewicht blijven is een duurloop, geen sprint. En vaak moeten we er ons hele leven bewust mee bezig blijven.

Deze misverstanden en onbewuste gewoonten zorgen ervoor dat die kilo’s er maar niet afgaan

1. Van weinig eten val je af

Ja, maar het werkt ook andersom. Van plotseling drastisch minderen met eten schiet het lichaam in de stress en gaat het op de reservestand. In eerste instantie leidt dat inderdaad tot afvallen, maar zodra we weer normaal gaan eten gaat het lijf als een bezetene reserves opslaan omdat het denkt dat er misschien straks weer een periode van schaarste aankomt. Gevolg: de kilo’s vliegen er weer aan.

2. Koolhydraten zijn de duivel

Wie helemaal stopt met koolhydraten eten, valt waarschijnlijk inderdaad heel snel af. Maar ook gaat dit vaak gepaard met veel honger of met ingewikkelde vervangers die veel tijd kosten in de keuken. En dat is simpelweg voor de meeste mensen niet lang vol te houden. Wie daarna weer begint met koolhydraten eten, schiet meteen weer omhoog in gewicht.

3. Van veel sporten word je vanzelf slank

Natuurlijk, sporten is gezond. En wie meer calorieën verbrandt dan er binnenkomen, valt af. Maar echt afvallen gebeurt pas als we én sport én eetpatroon blijvend aanpassen. Sporten en daarnaast iedere dag te veel eten zet geen zoden aan dijk.

4. Voor de tv eten

Iemand die voor de tv eet, werkt gemakkelijk meer eten naar binnen dan iemand die aan tafel zit. De oorzaak is simpel: wie tv kijkt let op iets anders dan op het hongergevoel en eet dus door tot het bord leeg is. Schuif dus beter niet gedachteloos het eten naar binnen onder het genot van de zoveelste aflevering van je favoriete serie, maar maak van de maaltijd een bewuste aangelegenheid.

5. Lekkere koffietjes drinken

Al die cappuccino’s en latte’s die we op een dag achteroverslaan op ons werk of thuis zijn stiekeme calorieënbommen. Probeer het te beperken tot één speciaal koffietje per dag en drink de rest van de dag zwarte koffie of thee.

6. Vegetarisch eten = afvallen

Het is natuurlijk goed om minder (of helemaal geen) vlees te eten, maar dan luistert het wel nauw waarmee het wordt vervangen. Vegetarische producten en vleesvervangers zitten vaak vol vet en suiker, bijvoorbeeld omdat er veel kaas in zit. Dat iets vegetarisch is, wil niet zeggen dat het dus ook gezond of licht is.

7. De sleutel tot afvallen is calorieën tellen

Niet alle calorieën zijn gelijk aan elkaar. Calorieën uit eiwitten zijn bijvoorbeeld niet gelijk aan calorieën uit vet of koolhydraten, dus reageert het metabolisme er ook anders op. Alleen de hoeveelheid calorieën tellen zegt dus eigenlijk helemaal niet zoveel over wat erbinnen komt en wat dat met het lichaam doet.

8. Veel drinken helpt om af te vallen

Klopt inderdaad, maar wat veel mensen niet weten is dat we vaak dikker worden door wat we drinken, dan door wat we eten. Dat alcohol en smoothies dikmakers zijn, is inmiddels wel bekend, maar al die zogenaamd gezonde watertjes met kokos en elektrolyten gaan dus ook direct op de heupen zitten. Het is misschien saai, maar wie wil afvallen moet het toch houden bij water, zwarte koffie en thee.

9. Als je maar genoeg wilskracht hebt, bereik je je streefgewicht

Ieder mens is anders en heeft dus een ander lichaam. Een mens kan een hoop bereiken door zich in te zetten en hard te werken, maar uiteindelijk is het lichaam niet helemaal maakbaar. De genen zorgen voor een bepaald lichaamstype en ook al sta je zes keer per week in de sportschool: die genen train je er niet uit. Uitgebalanceerd eten en sporten is gezond, maar een beetje zelfacceptatie ook.

10. Afvallen zien als doel

Voor wie afvallen slechts ziet als een kortdurende taak die even moet worden volgehouden, maar die daarna weer ophoudt, gaat het ‘m niet worden. Denk niet in termen van afvallen, maar in termen van gezond blijven. Wie structureel op een gezond of lager gewicht wil blijven, gaat niet ‘even afvallen’: verander je hele mindset en daarmee dus je hele leven.

11. Door buikspieroefeningen verdwijnt je buikje vanzelf

Helaas. Iedere dag 100 sit-ups doen om buikvet te verliezen helpt niet. Je traint hiermee wel je buikspieren, maar plaatselijke vetverbranding is een misverstand. Ook hier komt het toch weer aan op een gezond eetpatroon en letten op je conditie.

Gerelateerde artikelen

2 personen in de keuken malen kruiden
Artikel
3 minuten lezen

Dit is dé gouden tip voor wie minder vlees wil eten

Misschien wil je het wel, minder vlees eten, maar in de dagelijkse routine grijp je er in de supermarkt toch weer vanzelf naar. Zó lukt het misschien wel.

Een man thuis aan een koolhydraatarm dieet.

Waarom een koolhydraatarm dieet niet altijd slim is

Briljant? Koolhydraten laten staan en de kilo’s vliegen eraf. Alle koolhydraten schrappen uit ons eetpatroon dan maar?

Een man bezig met bewust eten in de keuken.
Artikel
3 minuten lezen

3 eenvoudige manieren om meer groente te eten

Vind je het soms lastig om aan die hoeveelheid te komen? Met deze handige tips zet je eenvoudig een voedzame maaltijd op tafel.