De gouden regels voor gezond thuiswerken Vergader nooit langer dan 45 minuten!

Omdat we de laatste jaren zoveel meer zijn gaan thuiswerken, is het belangrijk om onze omgeving daarop aan te passen. Van bureaustoel tot vergadering, van lunch tot rondje wandelen. Zo pak je het thuiswerken aan.
Vrouw mediteert op bed

Wat kan het rommelig aanvoelen soms hè, dat thuiswerken? Een vergadering doen terwijl de vaatwasser piept, de hond die om aandacht vraagt of je partner die ondertussen een kopje koffie maakt. Dan is het moeilijk om ergens je aandacht bij te houden. Waar je je op kantoor kon terugtrekken in een apart kamertje voor een lastige klus, moet je het nu allemaal in je huis zien te doen. Dat is nog steeds weleens wennen.

De beste tips voor thuiswerken

1. Beweeg! Juist nu!

Thuis bewegen is nu zó belangrijk. Zoek iets wat bij je past. Begin de dag met een kwartiertje yoga op YouTube. Ga hardlopen met een app. Doe je eerste afspraak altijd buiten lopend en bellend. Of spreek (digitaal) af met een collega om de dag samen te starten: even een wandeling van een kwartiertje voordat de echte werkdag begint. Ben je ook meteen aangekleed. Nog een tip: zet niet een hele kan thee, maar sta op voor elk kopje. En doe in je lunchpauze een snelle boodschap.

2. Begrens je dag

Zorg voor een duidelijk ritueel van de werkdag starten en afsluiten, zodat er verschil is tussen werk en privé. Denk ook na over in welke mate je bereikbaar moet en wil zijn. Volgens TNO is bijna de helft van de werknemers altijd bereikbaar. Dit leidt tot meer werkstress en daardoor kun je weer in een burn-out raken. Wees je daar bewust van en las digitale pauzes in, zodat je ook echt tot rust kunt komen.

3. Maak eetafspraken met jezelf

Thuiswerkers hebben vaak moeite met een goed eetritme. Het eten is de hele dag voorhanden en als je een klein beetje honger voelt, is dat koekje of die boterham zo gepakt. Maak dus duidelijke afspraken met jezelf over wanneer je eet en wanneer niet. Zet lekker een schaal mandarijnen, radijsjes of wortels op je bureau als je het lastig vindt om niet te snaaien. En. Koop. Geen. Koekjes.

4. De juiste werkplek

Zit je nog steeds aan de keukentafel? Ai, tijd om je werkplek goed in te richten. Bijvoorbeeld met een stoel en beeldscherm op de juiste hoogte. Echt, het is heel belangrijk. Zorg ook dat er lekker veel daglicht is. Lukt dat niet? Ga dan extra vaak naar buiten.

5. Schrap de eindeloze vergadering

Zorg ervoor dat vergaderingen niet langer duren dan 45 minuten. Online vergaderen is vermoeiender dan live vergaderen, dus houd het kort en kom snel tot de kern. Ook een goeie: zorg dat je 1 dag in de week, bijvoorbeeld de woensdag, helemaal geen vergaderingen hebt. Zo’n dag is goed voor taken waarbij je veel concentratie nodig hebt en om achterstanden in te halen.

PS

Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband bestaat tussen de mate waarin we tevreden zijn over ons werk en onze mentale en lichamelijke gezondheid. Dus richt je werkdag op een prettige manier in. Bijvoorbeeld door leuke taken om minder leuke taken heen te plannen.

Luister de podcast

Jeroen ging ongezond leven door het thuiswerken. Totdat hij de knop omzette...