Dit is de handleiding Gezond-genieten-tijdens-de-zomer!

In de zomer hebben we soms de neiging om ons gezonde gedrag een beetje los te laten. We eten en drinken meer buiten de deur, slaan het sporten tijdens de vakanties over en willen alles uit de extra lange dagen halen. Zo geniet je optimaal van de zomer terwijl je ook op je lijf let!

Lachende meiden met gezichtsmaskertjes op

De zomer staat voor veel mensen voor een lichte, fijne periode met zon, buiten zijn, uitjes en veel terrasjes. We kunnen weer op vakantie (‘Hallo Franse camping, ik kom alsnog!’), maar in Nederland blijven is ook geen straf. Lekker naar de Nederlandse kust, een huisje huren op de Veluwe of tijdens zomeravonden met vrienden bijpraten in eigen tuin met vuurkorf… De zomer is een feestje. Maar hoe houd je het in balans? Hoe zorg je ervoor dat je ook in de zomermaanden goed voor lijf en geest zorgt? Deze handleiding geeft je houvast.

Stap 1: Zorg voor een stabiele zomerslaap

Vaak gaan we in de zomer later slapen, omdat we willen genieten van de zomeravonden waarop het lang licht is. Daarnaast worden we een stuk eerder wakker, omdat de zon alweer vroeg opkomt. Je ritme raakt op die manier makkelijk verstoord. Het helpt om zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijd op te staan. Heb je last van het licht in je slaapkamer? Verduisteringsgordijnen maken een wereld van verschil. En een tip op hete dagen: zet een uur voor het slapen gaan de ramen tegenover elkaar open voor wat verkoeling. Laat dan wel lampen uit om muggen weg te houden.

Stap 2: Eet puur

In de zomer is het makkelijk om op elke hoek van de straat een ijsje te kopen en de barbecue geregeld aan te steken. Maar ijs eten en bbq’en kan gelukkig ook gezond: maak je eigen suikervrije kersen-sorbetijs (200 gram bevroren kersen, een beetje citroensap en een klein scheutje water in een blender en voila!) of leg in plaats van alleen maar vlees eens halve avocado’s op de barbecue (recept: avocado doormidden snijden en pit verwijderen, de snijkanten bestrijken met limoensap en olijfolie en met diezelfde kant op de barbecue leggen totdat je mooie grilstrepen ziet). Net zo lekker en een stuk gezonder.

Stap 3: Omarm het zwemseizoen

Of je nu in het buitenland op vakantie bent of in Nederland blijft, dit is het seizoen om veel te zwemmen. In buitenzwembaden, beekjes, aangelegde plassen of in de zee. Blijf niet op je handdoekje liggen, maar trek geregeld een paar baantjes, houd een zwemwedstrijdje met de kinderen of doe een balspel in het water. Het is een ongedwongen manier om lekker actief bezig te zijn en je lijf in vorm te houden.

Stap 4: Durf te niksen

Onze agenda’s lopen eigenlijk altijd over. Ook en misschien wel juist in de zomer. We plannen naar hartenlust terrasjes met vrienden, een buurtbarbecue of een tuinfeest waarvoor we een hele dag staan te kokkerellen. Voor velen van ons ‘moet’ er in de vakantie vaak ook nog een heel programma afgewerkt worden: stadjes bezoeken, kanoën, naar een waterparadijs met de kinderen, eten in dat ene hippe restaurant. Allemaal leuk, maar oh wat een prikkels. Durf daarom ook af en toe niks te doen. Ga op je rug in het gras liggen, staar naar de hemel en laat je gedachten net als de wolken aan je voorbij trekken. Door regelmatig op deze manier te ontspannen kun je de drukte een stuk beter aan.

Fijne zomer!!

Gerelateerde artikelen

Pan op groot vuur

Waar rook is... is BBQ!

Een gemiddelde BBQ valt niet bepaald onder het hoofdstuk ‘gezonde maaltijd’. Toch is het mogelijk. Zo maak je de BBQ een stuk gezonder.

Een man aan het mediteren in het park.

Het verbluffende effect van mediteren

Uit onderzoek blijkt dat regelmatig mediteren de hersenstructuur verandert. De expert: “Zelfs 5 minuten per dag is al winst.”

Baby ligt in bed met hondje
Artikel
2 minuten lezen

Snel in slaap met deze methode

Als in slaap vallen een probleem is, probeer dan eens de 4-7-8-methode. Sommige mensen vallen dan binnen een paar minuten in slaap. Slaap lekker!