Met deze handigheidjes maak je een fijne slaapomgeving

Een goede nachtrust begint bij de juiste setting. Wil jij graag beter slapen? Ga dan eens na of er nog dingen zijn die je kunt verbeteren aan je slaapomgeving. Want hoe beter je slaapsituatie, hoe hoger de slaapkwaliteit. En dat draagt dan weer bij aan het totaalplaatje van je gezondheid.

Persoon die op de bank ligt

Ga onderstaande punten maar eens af. Hoe goed is jouw slaapomgeving eigenlijk?

Donker en stil

Licht en geluid zijn prikkels die ons wakker houden: dat gebeurt zonder dat je het door hebt. In een te lichte kamer vol geluiden word je vaker wakker na een slaapcyclus, met als resultaat een gebroken nacht. Zorg daarom dat de kamer goed stil en donker is, bijvoorbeeld met verduisterende gordijnen. Heb je die niet, dan kan een slaapmasker ook goed werken.

Lekker koel

Als het te koud of te warm is in je slaapkamer, kan het dat je lijf je ‘s nachts laat ontwaken om je temperatuur te regelen. Dat wil je niet! De ideale slaapomgeving is aan de koele kant: zo’n 18 °C.

Raampje open

Niet alleen de temperatuur van je slaapomgeving is belangrijk, ook de aanwezigheid van genoeg zuurstof draagt bij aan goede slaap. Wanneer je slaapomgeving niet voldoende gelucht is, daalt door je ademhaling ‘s nachts langzaam het zuurstofpeil. Terwijl frisse lucht juist belangrijk is voor je hersenen. Zet daarom ‘s nachts je raam op een kiertje, of schaf een plant aan voor schonere lucht.

Beter bed, betere slaap

Lig jij vaak te draaien, en lukt het maar niet om een prettige slaaphouding te vinden? Dan is het misschien verstandig om een keer te kijken of het kussen en het matras waar je op slaapt wel bij jou passen. Er zijn bijvoorbeeld verschillende kussens voor buik-, rug- en zijslapers, en ook de juiste hardheid en dikte van een matras verschilt per slaaphouding. Een fijn bed is een belangrijke basis voor goede slaap.

Slaapkamer = telefoonvrije zone

Nog even op Facebook, snel nog een berichtje beantwoorden, even kijken hoe laat het is… We doen het allemaal wel eens. Toch helpen telefoons absoluut niet bij het slapen. We zijn namelijk zó bezig op onze telefoons, dat elke melding of trilling een prikkel is voor onze hersenen om ons uit onze slaap te halen. Het beste maak je van de slaapkamer dus een telefoon-vrije zone. Heb je je telefoon nodig als wekker? Zet hem dan vóór je de slaapkamer ingaat op vliegtuigstand, en leg hem buiten handbereik wanneer je gaat slapen.

Kind wakker, jij wakker...

Elke ouder weet: als je kind een gebroken nacht heeft, dan jij ook. In het beste geval is dus ook de kinderkamer zo prikkelvrij en rustgevend mogelijk is, zodat niks de nachtrust van je kinderen (en van jou!) kan verstoren. Dat betekent: zo donker en stil mogelijk. Voorkom daarnaast zo veel mogelijk vormen van afleiding rond het slapengaan. Dus liever geen beeldschermen, muziek, spelletjes of speelgoed mee naar bed of in de kamer.

Klaar voor de slaap, af!

Lekker slapen gaat een stuk makkelijker in een fijne omgeving. Een paar kleine veranderingen kunnen al snel zorgen voor diepere en langere slaap. Waardoor je ‘s ochtends fitter opstaat, en overdag meer energie hebt.