Teamleider klantenservice helpt Rode Kruis

Iedereen probeert een steentje bij te dragen in deze crisis. Zo ook de mensen van Zilveren Kruis. Maak bijvoorbeeld kennis met Romy de Koning, teamleider klantenservice bij Zilveren Kruis. Zij ging vrijwillig aan de slag bij het Rode Kruis om de snelle uitbreiding van het callcenter in goede banen te leiden.

Van de een op de andere dag

Na de persconferentie van premier Rutte met het dringende verzoek zoveel mogelijk thuis te blijven, opende het Rode Kruis een hulplijn. De tientallen vrijwilligers van het Rode Kruis zitten vanuit huis klaar om de telefoon op te nemen. Voor iedereen die een luisterend oor zoekt, advies wil of steun nodig heeft. Het Rode Kruis is het niet gewend om binnen korte tijd een groot callcenter op te zetten. Daarom vroegen zij om hulp van Zilveren Kruis. Romy greep deze kans met beide handen aan. Romy: “Ik heb veel respect voor de mensen van het Rode Kruis. Ze tuigen dit op vanuit het niets, uit liefde voor de mens en met zo’n drive. Ook de teamleiding maakt dagen van 9 tot 9, zelfs in het weekend. Dat doen ze maar wel even.”

Iedereen is bereid om te helpen

Romy werkte 3 weken fulltime voor het Rode Kruis: “Ik maakte een draaiboek voor het Rode Kruis. Met dit draaiboek zijn zij beter voorbereid wanneer zij hun hulplijn fors moeten uitbreiden in piektijden. Zo leg ik hen uit hoe zij de bezetting aan de telefoon kunnen berekenen, welke basisopleiding een vrijwilliger kan krijgen voordat zij de telefoon aannemen en geef ik advies over leidinggeven.” En dit alles doet ze niet alleen. “Ik wil ook zeker mijn collega’s van de klantenservice van Zilveren Kruis bedanken. Zij hielpen mij basisdocumenten op te stellen voor het Rode Kruis.”

Beschikbaar voor alle vragen

Alle lagen van de bevolking bellen met de Rode Kruis Hulplijn, met verschillende vragen. “Nadat bekend werd dat we thuis moeten blijven en geen bezoek mogen ontvangen, was de hulplijn druk met doorverbinden naar de regionale Rode Kruis locaties. Bijvoorbeeld mensen die op leeftijd zijn en niemand hebben om boodschappen te doen. Het Rode Kruis stuurt dan een vrijwilliger op pad om te helpen. Andere vragen gaan over handen wassen en of je de hond mag uitlaten wanneer je hoest. Of gewoon een praatje over wat deze crisis met je doet.”

Dubbel gevoel

“De hulplijn is nog met volle kracht in de lucht en ik ga weer aan de slag bij Zilveren Kruis. Het voelt een beetje alsof ik tijdens de strijd gewoon naar huis ga. Maar ik ben blij dat ik heb mogen helpen. Ik heb alle kennis en informatie gegeven waarmee ze zelf verder kunnen.”