Zorg en slapen

Veel nachtdiensten? Zo laadt u sneller op​

​Avonddiensten, nachtdiensten en dan opeens weer overdag werken. Wie in de zorg werkt, moet steeds weer opnieuw in een slaapritme zien te komen. Lastig? Ja. Maar het goede nieuws is: u kunt het leren.

“Het zijn letterlijk twee werelden waar ik in sta: mijn baan als verpleegkundige op de revalidatieafdeling in een verpleegtehuis én mijn rol als moeder in een huishouden vol puberende kinderen.” Saskia (44) switchte jarenlang moeiteloos van de ene naar de andere rol.

Wisseldiensten

De onregelmatige diensten beginnen haar tegenwoordig op te breken. “Mijn hoofd tolt vaak nog van de gebeurtennissen als ik thuiskom. Gesprekken met patiënten, acute stressmomenten, overdrachtsgesprekken; in gedachten beleef ik alles nog een keer opnieuw. Terwijl ik de gebeurtenissen eigenlijk even moet laten bezinken, breekt de dag voor mijn gezin al aan. Ik wil dan zo snel mogelijk slapen zodat ik het gewone ritme weer kan oppakken, maar slapen lukt soms gewoon niet, hoe moe ik ook ben.”

Slaapmiddeltje

Het is een veelgehoord probleem voor iedereen die onregelmatige diensten in de zorg heeft. Te kort slapen, niet heel diep of juist heel onrustig. Of het inslapen kost zo veel moeite dat het een berg frustraties oplevert. In slaap vallen lukt dan soms alleen nog maar met een borrel op of een slaapmiddeltje. Te weinig slaap breekt iedereen op den duur op. Terwijl het een kwestie is van goede slaapgewoontes aanleren. Inderdaad, dat kunt u leren. Lekker makkelijk online.

Dwingende gedachten

Winni Hofman, slaaponderzoeker en slaaptherapeut bij Somnio Slaapexperts vertelt: “Met de slaaptherapie die Somnio geeft, bieden we handvatten om binnen de beperkingen die avond- en nachtdiensten met zich mee brengen tóch een slaapritme te vinden. Mensen kunnen hele dwingende gedachten hebben: ze willen zo graag in slaap vallen dat het juist niet lukt. Slaaptherapie helpt daarom op de lange duur beter dan slaapmedicatie. Een pilletje geeft bijwerkingen en er is steeds een hogere dosis nodig. Met onze onlinecursus halen we de oorzaak van iemands slapeloosheid weg.”

Vroege ochtenddienst

Slaaptherapie werkt simpel: slaaproutines worden aangepast. U krijgt een persoonlijke slaapcoach, want ieder mens zit tenslotte weer anders in elkaar. Uw slaapprobleem wordt in kaart gebracht, u krijgt praktische adviezen en ook opdrachten om gedrag en gedachten beter te begrijpen en aan te passen. “Een vraag als: ‘heeft het zin om voor mijn dienst extra te slapen’, is een veelgehoorde vraag. Ook wordt een vroege ochtenddienst als heel zwaar beschouwd. Mensen zijn bang om zich te verslapen of vinden het moeilijk om eerder te gaan slapen. En dan zijn er nog mensen die denken echt niet zonder een slaappilletje te kunnen. Leg dat pilletje gewoon binnen bereik op je nachtkastje, zeggen wij dan. Door al dat ‘moeten’ of ‘niet mogen’ ligt er zoveel druk op de nachtrust. En dat heeft een tegenovergesteld effect.”

Grip op slaap

Elk slaapprobleem is weer anders, en voor niemand geldt een standaard aanpak. Daarom is er een coach die deelnemers individueel feedback geeft en waar u altijd terecht kunt met al uw vragen. Winni Hofman: “Met slaaptherapie krijgt u meer grip op je slaap. Onderzoek heeft aangetoond dat het effect van de slaaptherapie langdurig is. Ook later, als u weer last krijgt van het slaapprobleem, weet u wat u in het vervolg moet doen.”

De gevolgen van een goede nachtrust kunt u op deze manier snel ondervinden. Uw concentratievermogen gaat met sprongen vooruit, uw voelt zich eindelijk uitgerust, bent minder snel somber of geïrriteerd. Leuker voor collega’s, patiënten, gezinsleden en vooral: heel prettig voor uzelf.

In onze collectieve verzekering Aanvullend Zorg, speciaal voor medewerkers in de zorg, zit een vergoeding voor slaapcursussen en mindfulness. De Somnio slaaptherapie kan vanaf 2020 tot €​ 250 worden vergoed door Zilveren Kruis.