Onderwijs en mindfulness

​​

De hele dag voor de klas en óók nog ’s avonds nakijken? Zo blijft u gefocust

De hele dag een grote groep kinderen geïnteresseerd houden in taal, rekenen en geschiedenis en dan daarna nog eens huiswerk nakijken. Werken in het onderwijs vraagt veel inspanning. Deze oplossingen helpen om na een lange werkdag weer op te laden.

“’Oh wat lekker, een baan in het onderwijs, dan heb je heel veel vakanties’. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik die opmerking heb gehoord. Er heerst een bijzonder beeld van docenten, vind ik soms. Denken mensen nou echt dat als de school om drie uur ’s middags uitgaat, dat wij dan ook met onze tas onder onze arm fluitend het schoolplein aflopen? Naschoolse activiteiten, vergaderingen, gesprekken met ouders, administratie bijwerken, lessen voorbereiden. En oh ja, klein detail, we kijken ook nog even dertig schriften na.”

Constant gefocust

Marlies (33) staat vijf dagen in de week voor een grote klas op een basisschool in Den Haag. Als twintiger werkte ze op kantoor, een paar jaar geleden maakte ze de switch naar het klaslokaal. “Ik kan uit ervaring zeggen dat voor de klas staan zwaarder is. Je moet constant gefocust blijven. Kinderen hebben het door als je er met je aandacht niet helemaal bij bent.”

Geen fut meer

Marlies is blij dat ze dagelijks voor dertig kinderen het verschil maakt. Maar zichzelf loopt ze af en toe wel voorbij, merkt ze. “Ik ben echt geen bankhanger. Ik spreek graag af met vriendinnen, of ik ga naar de sportschool met mijn vriend. De laatste tijd merkte ik dat ik daar geen fut meer voor had. Ik deed extreem lang over het nakijken van alle schriften, het lukte me gewoon niet meer om me te concentreren. En als ik dan in mijn vrije tijd iets leuks deed, was ik er vaak met mijn gedachten niet bij. Ik dacht aan dingen die gebeurd waren of aan dingen die ik nog moest doen in de klas.

Interne stressfactoren

Herkenbaar, vond een collega, en ze haalde Marlies over om met haar mee te gaan naar een cursus mindfulness. “Ik ontdekte dat de druk waaronder ik vroeger op kantoor goed kon presteren, voor de klas op de lange duur juist omsloeg in stress. Ik kreeg echt last van een kort lontje en moeheid.” Marlies leerde dat niet alleen de drukte in haar klas daar een rol in speelden, maar dat er ook veel interne stressfactoren gaande waren: haar perfectionisme, altijd maar behulpzaam willen zijn, nooit nee durven zeggen, te kritisch zijn naar zichzelf en naar anderen. “Oftewel, ik werd doodmoe van de persoon die ik constant probeerde te zijn.”

Simpele oplossingen

Marlies ging bewust bijhouden welke dingen haar veel energie kostten en wat haar juist energie gaf. De momenten om op te laden waren eigenlijk zo simpel en voor de hand liggend: “Alleen al heel bewust naar mijn werk toelopen, bleek al een oplaadmoment. De koude lucht langs mijn wangen, de geur van de bomen, mijn schoenzolen op de straat. Hetzelfde doe ik nu op de terugweg naar huis, zodat ik veel rustiger thuiskom. Ook de mini-meditaties die ik nu dagelijks tussendoor doe, maken dat ik veel milder naar mezelf toe ben. Ik was bang dat ik een zweverige sok moest worden om zulke dingen te doen. Het tegendeel is waar. Ik ben juist weer mijn vrolijke, ontspannen zelf. Gelukkig heb ik die weer teruggevonden.”

 

In onze collectieve verzekering Aanvullend Onderwijs, speciaal voor medewerkers in het onderwijs, zit een vergoeding voor mindfulness. Bij mindfulness leert u omgaan met stress, het verhoogt uw zelfkennis en maakt dat u beter in balans blijft. ​​