Als een naaste overlijdt

Wij helpen u graag

Als een naaste overlijdt, dan maakt u een moeilijke periode mee. Een periode waarin u ook veel moet regelen. Wij helpen u graag met het regelen van de zaken rondom de zorgverzekering. Zo hopen we een deel van de zorgen uit handen te nemen. 

Het meeste wordt voor u geregeld

U hoeft de zorgverzekering van de overledene niet bij ons stop te zetten. We krijgen het overlijdensbericht via de gemeente door. Daarna stoppen wij de zorgverzekering automatisch. Op de dag van overlijden kunnen nog zorgkosten gemaakt zijn. Daarom zetten we de dag na het overlijden de polis stop.

Woonde de overledene in het buitenland?

Of is het overlijden nog niet doorgegeven bij de gemeente? Onze nabestaandenservice helpt u graag met de afwikkeling van de zorgverzekering. Belt u hiervoor met onze klantenservice.

Neem gerust contact met ons op

Wat kunt u verwachten?

​​

Teveel betaald eigen risico krijgt u terug

Wij berekenen het eigen risico tot de overlijdensdatum. U als nabestaande krijgt het teveel betaalde eigen risico terug. We betalen ongeveer 10 dagen na de melding van overlijden uit op het bij ons bekende rekeningnummer. Neem contact met ons op als u het rekeningnummer wilt wijzigen.

 

Teveel betaalde premie betalen wij terug

De premie is vooruit betaald. Het kan zijn dat hierdoor teveel premie is betaald aan ons. In dat geval betalen wij de teveel betaalde premie binnen 10 werkdagen terug op het bij ons bekende rekeningnummer.  Neem contact met ons op als u het rekeningnummer wilt wijzigen.

 

Wat kunt u zelf regelen?

​​

U kunt het postadres wijzigen

Wilt u als nabestaande de post over de zorgverzekering van uw naaste liever ontvangen op een ander adres? Bijvoorbeeld omdat de overledene alleen woonde? U kunt telefonisch de gegevens laten wijzigen.

 

Nota's van de overledene mag u nog declareren

 Stuur​ de nota's naar ons op of declareer online met het declaratiefomulier voor nabestaanden​. De declaraties betalen we uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wilt u liever dat wij op een ander rekeningnummer betalen? Neem hiervoor contact met ons op.

 

 

Goed om te weten

Was uw naaste de verzekeringnemer voor een partner en/of eventuele kinderen? Die blijven gewoon verzekerd. Was u partner op de verzekering? Dan wordt u de nieuwe verzekeringsnemer. Voor uw eigen zorgverzekering en die van eventuele kinderen. In dit geval krijgt u binnenkort een nieuw polisblad. Ook de andere verzekerden krijgen een nieuw polisblad met dezelfde voorwaarden en vergoedingen. Op het polisblad vindt u de nieuwe premie voor u en uw eventuele kinderen. Wilt u nog iets wijzigen? Dit kan via Mijn Zilveren Kruis of telefonisch.

Heeft u behoefte aan hulp en informatie bij het rouwproces?

Vanuit het Extra Vitaal pakket kunt u een vergoeding krijgen voor hulp bij rouwverwerking. Heeft u geen Extra Vitaal pakket? U kunt online begeleiding krijgen bij Stichting Mirro. Deze service vergoeden wij niet.

Heeft u nog vragen?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

91% vond deze informatie nuttig (gebaseerd op 32 beoordelingen)