Investeren in gezondheid en vitaliteit betaalt zich altijd terug

Is het belangrijk om medewerkers te versterken? Ja! Als zij groeien, groeit ook de organisatie. Stijgende motivatie en tevredenheid zal onder andere meer productiviteit en een daling van verzuim opleveren. Hoe kunt u helpen medewerkers te laten groeien? Leonie Fidder is HR-adviseur bij Zalsman, het vitaalste bedrijf van Nederland: ‘Onze medewerkers staan echt bovenaan.’
Leonie Fidder - HR-adviseur bij Zalsman
Wees niet bang om te investeren in gezondheid en vitaliteit, ook als uw bedrijf niet zo groot is. Het verdient zich altijd terug

- Leonie Fidder - HR-adviseur bij Zalsman

Duurzame inzetbaarheid is niet zomaar een modewoord. Integendeel, het is de oplossing voor veel problemen die bij organisaties spelen. U als intermediair weet als geen ander wat organisaties voor ogen hebben: minder verzuim en meer productiviteit. Ondertussen proberen medewerkers zich staande te houden in een snel veranderende wereld. Gelukkig is samen werken aan gezondheid en vitaliteit niet voorbehouden aan grote bedrijven. Sterker nog: Zalsman – het meest vitale bedrijf van Nederland – behoort met 130 medewerkers tot het MKB. Leonie Fidder van het grafimediabedrijf tipt: ‘Wees dus niet bang om te investeren in gezondheid en vitaliteit, ook als uw bedrijf niet zo groot is. Het verdient zich altijd terug.’

Gezondheid en vitaliteit van medewerkers

Vrijwel alle succesvolle organisaties worden gekenmerkt door hun vitale medewerkers. ‘Voor kleinere bedrijven is de drempel lager’, meent Leonie. Van sportabonnementen en fruit tot doorlopende coaching over voeding en leefstijl: bij Zalsman hebben ze flink ingezet op duurzame inzetbaarheid. ‘Dat was ook wel nodig’, geeft Leonie toe. ‘We maakten ons zorgen. Het grafische vak is een fysiek beroep en we willen dat iedereen de eindstreep haalt.’ Fysiek zwaar werk, overuren, weekenddiensten, en dat in combinatie met de vergrijzing en een omhoogstuwende pensioenleeftijd: voor veel MKB-ondernemers vormt dit een uitdaging. Zo ook bij Zalsman, waar medewerkers de hele dag lopen, duwen en trekken. En op het kantoor zorgen spoedklussen voor mentale belasting. Er moest dus iets gebeuren. Het belang van het versterken van de medewerkers werd met dikke lijnen onderstreept.

Liesbeth Hooghoudt
Bij Zalsman staat de medewerker centraal, waardoor mensen vanuit intrinsieke motivatie in actie komen. Dat werpt zijn vruchten af

Liesbeth Hooghoudt, Consultant Gezond Ondernemen Zilveren Kruis

Vitaliteitsprogramma

Met een beetje bewegen ben je er nog niet. Gezond en vitaal leven is meer dan dat. Daarom heeft Zalsman samen met Lifeguard, het Utrechtse bureau dat coaching verzorgt en tips geeft over voeding en lifestyle, een op maat gemaakt vitaliteitprogramma opgesteld. Medewerkers krijgen ieder jaar een gezondheidscheck en worden doorlopend begeleid door een coach. Vrijwillig natuurlijk, want het werkt averechts om medewerkers te dwingen. Niemand raakt gemotiveerd van een streng vingertje. Sturen op eigen regie is een tegenstrijdigheid. Inmiddels heeft 68% van de medewerkers zich aangemeld – een hoog percentage dat nog altijd oploopt. Een coach meet hun cholesterol, bloeddruk, suikerspiegel en gewicht. Medewerkers formuleren samen met de coach hun doelen en bespreken waar ze tegenaan lopen. Het jaar daarop wordt gekeken of en hoe de doelstellingen zijn behaald. Het ziekteverzuim bij Zalsman is gedaald en medewerkers zijn gemotiveerder en flexibeler als gaat om het draaien van weekenddiensten. ‘Er moet een intrinsieke motivatie zijn, anders bereik je het tegenovergestelde’, is het advies van Leonie.

Vitaal werken vraagt om meer dan een banaan of een appel

Als een medewerker in staat is eigen regie te nemen op zijn of haar gezondheid en vitaliteit, dan is hij meer opgewassen tegen de uitdagingen van het leven. Organisaties en leidinggevenden kunnen daarbij helpen. ‘Op een gegeven moment zit iemand comfortabel bij een bedrijf’, aldus Leonie. ‘En dan draaien ze hun diensten en gaan weer naar huis. Maar wij willen iedereen juist prikkelen om na te denken of de functie nog wel bij diegene past. Houden ze dit vol tot hun pensioen? Zo niet, wat willen ze eraan doen?’ Zalsman heeft meerdere dingen uitgeprobeerd om medewerkers zowel mentaal als fysiek vitaal te houden. Niet alles werkte. Het aanbieden van sportabonnementen sloeg bijvoorbeeld alleen aan bij mensen die al een abonnement hadden. Wat deed het wel goed? ‘Fruit! Het was zo op...’ Maar het versterken van vitaliteit vraagt om meer dan een banaan of een appel. ‘We blijven in gesprek en betrekken onze mensen in de projecten. Het vitaliteitsprogramma is van ons samen, geen opgelegd speeltje van HR en directie. Dat is de kracht.’

Sneller en slimmer werken

Iedereen moet steeds sneller en slimmer werken. ‘Daar moeten we over in gesprek blijven, anders raak je elkaar op een gegeven moment kwijt’, legt Leonie uit. Bij Zalsman is de drempel om de eigen regie te pakken lager dan ooit: een stopgroepje voor rokers is helemaal organisch ontstaan, zonder bemoeienis van buitenaf. ‘Medewerkers komen zelf met zulke initiatieven. Er wordt niets opgelegd met een foldertje.’ Niet met de vuist, maar met het fruit op tafel. Organisaties hebben een groter aandeel in het gedrag van hun medewerkers dan ze vaak denken. ‘Veel collega’s lopen even mijn kantoor binnen en vertellen dat ze lekkerder in hun vel zitten. Dat is fantastisch.’ Sneller, slimmer én sterker als mens en organisatie. Ook u als intermediair kunt daarbij helpen door organisaties te ondersteunen en uw kennis over gezondheid en vitaliteit te delen. Leonie: ‘Je bent dan niet alleen een werkgever die voorziet in salaris, maar geeft mensen ook handvatten tot een gelukkiger leven.’

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Ghita Joeglal, People enabler en Deliane Schimmel, Manager Advies & Service

'Het is prachtig dat je als organisatie kunt helpen medewerkers tot volle wasdom te laten komen'

- Ghita Joeglal, People enabler en Deliane Schimmel, Manager Advies & Service
Franka van der Ende en Dennis van ‘t Hart

'De snoeppot bij ons op de afdeling roept bijna mijn naam als ik er langs loop!'

- Franka van der Ende en Dennis van ‘t Hart - Zilveren Kruis

Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák

‘We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen’

- Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn