Het belang van bioritme voor ploegendienstmedewerkers

Niet iedereen werkt overdag en slaapt ’s nachts. Meer dan 1,3 miljoen mensen werken regelmatig op onregelmatige tijden. Dat kan slaapproblemen of maag-darmklachten veroorzaken. Zo ook bij SABIC. Elly Kaldenberg: ‘Je moet echt niet onderschatten hoe zwaar dat werk is.’ Dus kwam SABIC met een oplossing.
Henri Hendrickx
Ineens hebben medewerkers, na 30 jaar lang last van verstoppingen, een normale stoelgang

- Henri Hendrickx, Sr. Manager Medical Care bij SABIC

Werken in de nacht verstoort het bioritme

‘Bij ons in Bergen op Zoom werken zo’n 530 medewerkers op onregelmatige tijden’, zegt Henri Hendrickx. SABIC vindt het belangrijk om iets voor hen te betekenen. Een nacht doorhalen is namelijk niet zonder gevolgen, zeker niet als er op de verkeerde tijden wordt gegeten. Een paar van de gevolgen: slechte slaap, buikklachten, vermoeidheid en op langere termijn is er zelfs een hogere kans op ouderdomssuiker, overgewicht en hart- en vaatziekten. ‘Op een evenement met Zilveren Kruis kwam ik Elly Kaldenberg tegen’, vertelt Henri. Elly is voedingskundige bij SanAvis. ‘In het gesprek met haar kwam ik erachter hoe belangrijk bioritme is. Dus ik zei tegen Elly: ‘Wij moeten samen iets voor onze medewerkers in ploegendienst doen.’

 

Elly Kaldenberg – Diëtist/voedingskundige bij SanAvis

App vol voedingstips

‘Er is een duidelijke link tussen voeding en slaap’, legt Elly Kaldenberg uit. Ze is inmiddels betrokken bij Gezond de klok rond van SABIC, een gezondheidsprogramma dat focust op het bioritme en gezond eten, ook in de nacht. ‘Maar het is zinloos om direct voedingsadviezen aan medewerkers te geven. Ik vertel niemand dat ze geen frikandel speciaal mogen eten om 2 uur ‘s nachts. Wel leg ik uit dat het lijf ’s nachts last heeft van vet en je snel last krijgt van maagzuur. Dan gaat de rest vanzelf.’ Met de rest doelt Elly ook op de app die SABIC en SanAvis met steun van Zilveren Kruis speciaal ontwikkelden. De app helpt ploegendienstmedewerkers om beter te eten en daardoor beter te slapen op basis van hun ingevoerde nachtrooster. Voorbeeldje? Elly: ‘Je hebt een vroege dienst en moet om half 5 je bed uit. Als je de app opent staat er dat het slim is om iets kleins te eten én waarom: Klik hier wat je het beste nu kunt eten…’ Medewerkers krijgen ook recepten. Het gaat erom wat zij zelf kunnen doen. ‘Vooral het woord zelf is belangrijk.’

Meer en betere slaap dankzij de app

De start van het project vond diep in de nacht plaats. Henri en Elly brachten paprika-tomatensoep naar medewerkers en vertelden over de app en de workshops die dieper inzoomen op het bioritme. Het is belangrijk om nachtdienstmedewerkers aandacht en erkenning te geven. Elly: ‘Je moet echt niet onderschatten hoe zwaar dat werk is. De medewerkers waren direct enthousiast. We willen dat zij ambassadeur worden van het programma. En dat gebeurt nu ook’, zegt Elly. ‘Het zijn de medewerkers die er een succes van maken.’ Want dat het een succes is, is duidelijk geworden aan de hand van de vragenlijsten die na elke nachtdienst werden ingevuld. Sommige medewerkers slapen bijna een uur langer door. Ze zijn minder moe. 12% heeft minder buikklachten. ‘Er zijn nu mensen die geen maagklachten meer hebben. Dat is toch super?’
Matti Paulissen
Een organisatie heeft lef nodig om een dergelijke innovatie in de praktijk uit te durven testen

- Matti Paulissen, Consultant Gezond Ondernemen Zilveren Kruis

Motivatie voor de toekomst

Het programma wordt op dit moment doorontwikkeld. Straks kunnen medewerkers eenvoudig in een dashboard zien hoe ze eten en slapen. ‘Inzichtelijk maken. Wat doet het voor mij? Dat motiveert’, aldus Elly. ‘Ik word hier zó blij van.’ Ook Henri is trots op Gezond de klok rond. ‘Zilveren Kruis is echt een fijn maatje. Ik deel hun preventiegedachte. Zilveren Kruis helpt ons niet alleen, maar inspireert ons ook. We hebben samen wat moois neergezet. Ineens hebben medewerkers na 30 jaar lang last van verstoppingen een normale stoelgang. Prachtig toch? Het was dus geen enkel probleem om het management te overtuigen dat we hiermee verder moeten gaan.’

Reactie van een medewerker

Ton Tunders: ‘Als ik thuiskom na een nachtdienst slaap ik overdag slecht. Dan ben ik ’s avonds zo moe en slaperig... en met een beetje pech ook nog chagrijnig. Ik werk al meer dan 30 jaar in de ploegendienst. Fantastisch, maar ik word ouder en merk dat ik de nachtdiensten moeilijker trek. Daarom heb ik ook meegedaan aan dit programma. Nu slaap ik iets beter. Het programma geeft een stimulans. Het maakt je meer bewust van je gezondheid. Als collega’s in de nacht een bak bami wegwerken, eet ik een soepje. Ik ben dan heel gelukkig.’ Meer weten over hoe Ton en zijn collega Edwin nu aan hun bioritme denken? Lees het uitgebreide medewerkersverhaal
 
Heeft u interesse in dit programma? Neem dan contact met ons op.

Tips van SABIC

  • Deel niet zomaar een brochure uit met wat medewerkers wel en niet moeten eten tijdens een nachtdienst. Neem ze juist mee in het verhaal.
  • Maak medewerkers verantwoordelijk voor hun keuzes. Laat ze zelf kiezen. Iedereen heeft af en toe zin in een broodje kroket en dat is niet erg, zolang ze maar weten wat de gevolgen zijn.
  • Vertel niet wat medewerkers moeten eten, maar zorg ervoor dat medewerkers uit zichzelf vragen waar ze betere producten kunnen vinden om te eten. Dan pas doe je het goed als organisatie. Denk aan de juiste volgorde!

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Ton Tunders

‘Voor sommige collega’s was het echt een eyeopener’

- Ton Tunders en Edwin Ernest, medewerkers ploegendienst SABIC

Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

'Zelfs die gemene griepgolf eerder dit jaar kreeg ons er niet onder'

- Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

Elsbeth van Epen, verzuimcoördinator en Ronald Bremer, HR-Development adviseur

'Onze medewerkers zijn allereerst verantwoordelijk voor zichzelf: werk ik door of ga ik opladen?'

- Elsbeth van Epen, verzuimcoördinator en Ronald Bremer, HR-Development adviseur

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn