Moedervlekkenspreekuur bij ABN AMRO groot succes
De wachtkamer zat overvol: we schrokken een beetje van het succes
- Rudy van Leusden – Algemeen directeur arbodienst Beter
Zorgplus analyse
Elk jaar krijgen meer dan 51.000 Nederlanders te horen dat ze huidkanker hebben. Een groeiend probleem; het aantal gevallen loopt al jaren sterk op. De zorgplus-analyse van Zilveren Kruis constateerde iets opvallends bij de medewerkers van ABN AMRO. Rudy van Leusden: ‘Elk jaar krijgen we van Zilveren Kruis een consumptieprofiel. Bij de meeste aandoeningen wijkt onze populatie niet af van het gemiddelde, maar er bleek dat we meer dan gemiddeld gebruikmaken van dermatologie. Toen hebben we meteen gezegd dat we daar iets mee moesten doen.’
Een foldertje is niet spannend genoeg
De oorzaak van het probleem? Dat is niet duidelijk en dat hoeft misschien ook niet. De constatering van de zorgplus-analyse is in dit geval belangrijker en mogelijk levensreddend. Het inzicht volgde al snel: betere voorlichting voor de medewerkers van ABN AMRO. Met een foldertje? ‘Dat vinden mensen niet spannend’, zegt Rudy. ‘Toen bedachten we samen een check: het moedervlekkenspreekuur.’ Na de bijscholing van vier dokters op het herkennen van mogelijke kwaadaardige huidaandoeningen begonnen de moedervlekkenspreekuren op een aantal locaties van ABN AMRO. ‘We schreven op het informatiebord: wilt u voorlichting krijgen over het voorkomen van huidkanker en gecheckt worden? Kom langs!’
Door slim gebruik te maken van onze zorgconsumptiedata is er nu een preventief moedervlekkenspreekuur
- Lotte Mintjes, Gezond Ondernemen consultant Zilveren Kruis
Extreem bedankt
Van zorgplus-analyse tot behandeling: inmiddels zijn bij ABN AMRO al wat huidaandoeningen geconstateerd. Wat gebeurt er dan? ‘Dan kunnen we iemand doorsturen naar een dermatoloog. Of we maken een foto met een speciale dermatoscoop die binnen acht uur wordt beoordeeld via de teledermatologie.’ Het moedervlekkenspreekuur wordt dankbaar ontvangen. ‘We worden altijd extreem bedankt door medewerkers bij wie iets geconstateerd is. Fijn, maar het is ons werk.’ Gezond leven is een maatschappelijk belang. Iedereen heeft er profijt van: daarom loopt het moedervlekkenspreekuur bij ABN AMRO storm. Medewerkers zien de aankondiging of horen van collega’s hoe makkelijk het is. ‘We schrokken een beetje van het succes. De wachtkamer zat overvol.’ Er staat al een nieuwe serie gepland... ‘En die zit alweer vol!’
Via DNA kijken hoe iemand vet opslaat
Voorkomen is beter dan genezen. Grootmoeder had gelijk. Desalniettemin verkoopt preventie moeilijk: ‘Als je nu iemand helpt afvallen, dan krijgt diegene over vijf jaar géén diabetes’, zegt Rudy. ‘Uiteindelijk betaalt meer tijd en geld naar preventie zich altijd terug in de vorm van gezondheidswinst, minder schade en minder zorgkosten.’ De toekomst is nu. Beter is altijd bezig met innovatie. Als iemand toestemming geeft kan via het DNA gecheckt worden of iemand zoutgevoelig is, hoe snel koffie, alcohol en medicijnen worden afgebroken, en hoe iemand vet opslaat. ‘Zo krijg je ondersteuning van argumenten om een gezonde leefstijl aan te nemen.’ Iedereen verdient een ander advies dan de buurman. ‘Hoe meer het over jou gaat, hoe makkelijker je de stap zet naar een gezondere levensstijl.’
Tips van Rudy
- Zorg dat er samenhang is tussen alle losse activiteiten op het gebied van vitaliteit;
- Maak vitaliteit integraal onderdeel van je HR-beleid;
- Besteed de helft van je budget aan activatie. Goede producten die niet worden gebruikt zijn waardeloos.
Zo gingen we met andere klanten aan de slag
Bel ons
U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.
Afdeling Verkoop 071 364 19 20
Stuur ons een e-mail
Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Volg ons op LinkedIn
Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.